maandag 21 april 2014

vangstberichten: maandag 21 april 2014



Hallo vis vrienden,

Vandaag vissen Paul van Boheemen en ik de 52e edelkarper paaswedstrijd op de stranden van Dishoek en Westkapelle. Nadat we het inschrijfgeld hebben betaald, 20 euro p.p. blijken de steknummers dicht bij elkaar te liggen, ik heb 130 en Paul 141. En dat is prettig omdat we met één auto gekomen zijn, even voorbij het vuurtorentje ligt de parkeerplaats waar we moeten zijn en verderop een op gang naar het strand. Jammer genoeg met een houten trap naar boven, omdat ik m'n rug wil sparen na m'n dubbele hernia heb ik een transportwagentje meegenomen, plus extra lood omdat je op deze stranden nog weleens wat kwijt raakt door vast te zitten. Niet echt handig met zo'n trap en de weg naar het strand gaat dan ook moeizaam.

Er staat een o-wind van 3 bft met stoten van 4 bft, draaiend naar ono-no, temperatuur 15 °C, hw Westkapelle 06:27 uur (+ 190 cm), lw  13:11 uur (-160 cm), (± 338 cm), met een lekker zonnetje. Om 10:30 uur mogen we beginnen na een duidelijk fluitsignaal. Ik start met de 4.60 meter NBS stok, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes t\m flexi metalen afhouders, haakje f314\8 ~ f314\10, piramide lood 180 gram, ik heb het voordeel dat nummer 129 naast de palen galerij niet is komen opdagen, zodat ik een beetje die richting kan gooien in de hoop dat daar meer vis zit.

10:48 uur in de eerste draai hangt er een botje aan, een goed begin is het halve werk, altijd "lekker" als je van de nul af bent. Maar het is niet "wild" er worden een paar visjes gevangen maar daar blijft het bij. 11:48 uur volgt er een tweede botje.



Inmiddels neemt de stroming toe en schakel ik over op 175 gram geankerd lood. Maar Zoutelande is onverbiddelijk, 22\100 knapt af vrij snel na het los trekken van de ankers. En nogmaals loop ik vast. Wat later is zelf 190 gram geankerd niet genoeg om te blijven liggen, inmiddels vis ik met de wat stuggere Shimano 5 meter stok in combinatie met 25\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag en dat gaat beter 13:35 uur scoor ik een schar. Hierna heb ik een zware draai die ik met moeite naar me toe kan draaien, uiteindelijk loop ik vast kom weer los en loop weer vast en de boel knapt af. De stroming is nu ontiegelijk, maar om 14:05 uur pak ik nog een schar.



Een worp op 40 meter uit de kant levert me niets op, dus ook de laatste draai ga ik voor ver, dit keer met gevlochten lijn. Bij het sein binnen draaien doe ik 2 slagen en is de lijn al door. Totaal verlies ik vier lijnen wat met sommige vissers nog mee valt. Toch was het een leuke en goed georganiseerde wedstrijd. Terug in de Couberg in Koudekerke eten we en drinken we nog wat. De eerste drie van de beste jeugd wint een prijs, de eerste dame wint 115 euro, de vakwinnaars krijgen 450 euro, de eerste 10 korpsen hebben prijs en individueel de nummers 1 t\m 31. Helaas zitten Paul en ik er niet bij, maar het is een leerproces en door mee te doen vissen we de volgende keer hopelijk weer een stukje beter.



Iedereen die in de prijzen is gevallen gefeliciteerd!

1e Jeugd: Ruud de Kock, 2e Robin van Eekeren, 3e Coen Fase.

1e Dame: Saskia Sijmons

1e korps:  Guppies, 2e korps Spro/Gamakatsu en 3e korps Eagle Zeevisteam.





Individueel en vakwinnaars:

1e Laurence Pijnen, 2e Frank Dekker, 3e Frank Peene, 4e Johan Rombouts en 5e Bernard Boschma.








Vis greetz,

Willem

2 opmerkingen:

  1. Hoi Willem.

    bij mij stroomde het als een tierelier al in het begin.. als de stroming veel minder was geweest dan had je een andere wedstrijd gehad. In ieder geval weer lekker gehengeld. De uitslag staat er al op www.edelkarper.nl

    groetjes herbert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Herbert,

    Ja, bij mij was het in het begin nog te doen met 180 gram piramidelood. Zeker, was een gezellige wedstrijd en lekker weer gehad. Net gezien, bedankt.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen