zondag 23 juni 2013

vangstberichten: zondag 23 juni 2013



Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik de 6e competitie wedstrijd van Ter Heijde aan Zee. In "de Viskeet" krijgen we te horen dat we in verband met de harde zw-wind zo'n 6 bft met stoten van 7 bft, niet naar "de Zandmotor" gaan maar uitwijken naar Pernis waar we de wind in de rug hebben, en dat scheelt weer. Ergens wel jammer want ik vis graag op "de Zandmotor" maar wel begrijpelijk. Het regent ook nog eens behoorlijk, temperatuur 14 °C. Als steknummer krijg ik balletje nummer 20 toegewezen en met 23 vissers rijden we richting Pernis en starten de wedstrijd om 09:15 uur.

Ik start met de 5 meter stok, hoofdlijn 12\100 mm gevlochten lijn met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes afgewisseld met afhouders, haakje 8, gevuld met een combinatie van aas uit de volgende soorten zeepier\ slik\ zager\ makreel \ springers(levendige wormpjes), tommy lood 150 gram ~ piramide lood 100 gram. Bij een enkeling komt er gelijk paling naar boven, om 09:37 uur krijg ik een paar flinke doorbuigers en ik trek er een mooie uit van 70 cm. Lekker!, dat tikt aan. 09:53 uur volgt er een tweede paling van 50 cm aan de afhouders.



Hierna krijg ik nog een mooie aanbeet, maar ik kan maar en klein stuk binnen draaien en de vis floept eraf, haak akura no:08 is helemaal open gebogen, het risico als je vist met dit soort haken, ze zijn wel lekker scherp, de 1e paling van 70 cm ging er perfect mee het water uit, maar het lukt dus niet altijd. Hierna schakel ik over op Gamakatsu haken f314\8, die minder buigzaam zijn. Ik krijg nog twee keer wat tikken, maar het zet niet door.

Omdat het in het B vak een beetje stil begin te vallen ga ik eens informeren hoe de vangsten in het A vak zijn, daar blijkt het erg goed te gaan en staan er vissers met 3 of 4 palingen. 12:05 uur begint m'n stok weer te rammelen en volgt er nog een paling van 50 cm.



Links van me staat er niemand en Martin van der Drift die rechts van me staat blijft me nipt voor. Van ver haalt hij nog 2 botjes, als een van de weinig deze wedstrijd. Het is allemaal paling wat de klok slaat. Naast Martin staat John Duynisveld die ik net voor weet te blijven. Met nog 20 minuten te gaan, "grap" ik tegen Martin, zo en nu ga ik er nog een paling van 72 cm uitdraaien. Als je dat doet "grapt" Martin terug geef ik je zwemles.

10 minuten later krijg ik een paar mooie klappen op de top, het is een zware draai en kost me moeite om de vis boven te krijgen, het lukt en er komt een mooie paling van zo'n 70 cm aan. Op de stenen heb ik hem en wil hem omhoog "wippen". Maar ik ben te "gretig" en doe het te wild, m'n voorslag zit om een steen gewikkeld en de lijn breekt af. Langzaam zie ik de paling wegglijden, zo weer het water in. Archhh...... Ik laat een paar stevige vloeken, die ik hier niet zal herhalen en loop te balen als een stekker.

John vangt nog wel een paling en de laatse draai levert me niets meer op. Had ik de paling gehad, was ik tweede in het vak geweest nu moet ik het doen met een 5e plaats en dat is zonde. Toch weer een leer momentje en de volgende keer maar rustig doordraaien. Totaal worden er 76 palingen gevangen en slechts een handvol botjes. Meestal is dit andersom.

Terug in "de Viskeet" win ik bij "de Tombola" nog een pakket kip, zo heb ik toch nog wat ;-). De Kanjerpot gaat naar Jan Groenewegen met een paling van 80 cm. Jan van harte gefeliciteerd!

De (voorlopige)uitslag :

Vak A: 1e Jan Dibbets 9 vissen (478 cm), 2e Hans van Holstein  6 vissen (356 cm)(grootste vis 77 cm), 3e Arnout Weber 6 vissen (356 cm)(grootste vis 73 cm).
Vak B: 1e Ed van Zanten 6 vissen (365 cm), 2e Martin van der Drift 5 vissen (216 cm) en 3e John Duynisveld 4 vissen (207 cm).  Iedereen weer van harte gefeliciteerd!

Van Jan Groenewegen krijg ik nog het overgebleven aas mee, waarvoor nogmaals dank!

De (voorlopige) uitslag:



Vis greetz,

Willem

2 opmerkingen:

  1. Hoi Willem
    Weer een leuk verslag !
    Ik was blij dat iedereen vis had gevangen want het was mijn idee om Permis
    als uitwijk op de planning te zetten . Buiten de regen stonden we denk ik niet slecht hier kan je met dit aantal vissers goed staan . Jammer dat de tong er nog niet zat en vanwege het vele zoete water ook weinig andere soorten . Maar de hoeveelheid paling maakte gelukkig alles goed. Ook in de winter kan je hier leuk vissen denk hierbij aan mooie aantallen wijting.

    Groetjes Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Jan,

      Bedankt voor je reaktie! Inderdaad een leuke stek, ik heb nog nooit een sessie meegemaakt waar zoveel paling werd gevangen. Ongeloofelijk 76 stuks door 23 vissers. Een wintersessie als uitwijk daar lijkt me ook wel geinig.
      En een prettige vakantie voor jou en Monique in Spanje.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen