zondag 27 januari 2013

vangstberichten: zaterdag 26 januari 2013

Vandaag vis ik de 1e competitiewedstrijd van "de Eurovissers" aan het Calandkanaal tussen de windmolens oorspronkelijk zouden we achter "de schotten" gaan vissen maar omdat er teveel gaten van konijnen onder de sneeuw zaten en je je auto daar niet op het gras mag parkeren is er besloten om hier te gaan vissen. In "de Pub" trek ik balletje 27 een flink stuk rechts van de knik. Er staat een zzw wind van 4 bft, temperatuur 2 °C, lw HvH 20:15 uur (-45 cm), hw 03:05 uur (115 cm) op 27-01-2013, (± 160 cm).

Om 18:00 uur mogen we beginnen en volgens opgave van de deelneemerslijst starten er zo'n 46 mannen en vrouwen in de hoop op een goede vangst. Zelf begin ik weer met de 5 meter stok hoofdlijn 12\100 mm gevlochten met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje f314\8, gevuld met een pier\tap of een stukje makreel. Lang hoef ik niet te wachten binnen 10 minuten zie ik al een aanbeet en volgt er even later een wijtingkje. Na 10 minuten weer een aanbeet, jammer genoeg draai ik deze eraf, het nadeel als je met gevlochtenlijn vist. 18:46 uur volgt er een tweede.

19:03 uur een wijtingkje en om 19:17 uur een 5-dradige meun.

En dan is het weer een tijdje niets, wat missers en om 20:26 uur een steenbolk, 20:37 uur nog een steenbolk.

20:46 uur een slangster en wat later krijg ik een aanbeet maar met moeite krijg ik m'n lijn los, in m'n buurt zie ik geen hengeltoppen tekeer gaan waarschijnlijk trek ik een paar afgeworpen onderlijnen mee maar het gaat zo moeizaam dat ik alweet dat ik het niet ga halen en inderdaad bij de stenen kom ik vast te zitten en moet ik de boel kapot trekken.

Snel m'n andere hengel de 4,5 meter stok met 14\100 mm gevlochten lijn erbij en terwijl ik een nieuwe voorslag op m'n andere hengel knoop ga ik op het andere gedeelte staan waar na het knapt, "lekker". inmiddels zie ik dat 1 draadje van de spoel niet om de spoel zit maar gedeeltelijk op het deksel, ik probeer het terug te schuiven zodat ik bij het inwerpen geen problemen krijg maar het gevolg is dat aan de andere kant er meerdere draden afschieten en het één grote klit bende wordt. Dan maar m'n nylon spoel erop met 25\100 mm. De 4,5 meter stok draai ik weer binnen en er zit om 21:22 uur nog een wijtingkje aan.

Ook met de nylon spoel gaat het niet goed, bij het binnendraaien is er een groot gedeelte van de lijn achter de spoel terecht gekomen en zit ik te "klote" om het weer goed te krijgen, wat weer veel tijdsverlies opleverd. 21:53 uur volgt er dan toch nog een wijtingkje.

Om 22:00 uur is het weer afgelopen en met 8 vissen verwacht ik zo'n beetje in de "middenmoot" geeindigd te zijn. Echt tevreden ben ik niet het laatste uur liep het niet lekker. M'n keuze om met gevlochtenlijn te vissen resulteerde in zeker 5 missers of ik ze met nylon had gehad is ook niet zeker maar waarschijnlijk was de kans iets groter. Alleen met de nylon was ik weer bang vast te lopen op één van de richels, doordat zo'n lijn weer meters uitrekt. Tja, keuzes.....

De prijs en kanjerpot voor de grootste vis gaat naar Erik Remijn met een wijting van 32 cm.
1e Mark Huijps 25 vissen (576 cm), 2e Ruud van Noord 18 vissen (414 cm) en 3e Sjaak Nuijt 12 vissen (269 cm). Mannen gefeliciteerd!

De uitslag: Kijk voor de voorlopige uitslag onder pagina's (rechterkolom) \
Eurovisserscompetitie wedstrijd uitslagen 2013.

Van Arnold Talmon, Joop Geschiere en Ruud van Noord krijg ik nog het overgebleven aas mee, waarvoor nogmaals dank. Ff kijken of ik hiemee nog ga vissen, bij het terug zetten van de vis ben ik uitgegleden in de sneeuw en op m'n rug terecht gekomen. Pas na een aantal uur begon het pijnlijk te worden, hoop dat het snel herstelt.

Willem#1168

1. Hey Willem die uitglijder is wat minder. Ik hoop dat de schade aan de rug meevalt. Groeten John

2. Hey John,

Bedankt voor je reaktie.Ja, het gaat weer beter, maar doe even rustig aan. Heb zo'n gevoel alsof ik 3 dagen achter elkaar pieren ben wezen steken.

3. Hallo Willem

Materiaal pech is te overzien maar een pijnlijk rug is niet wat je iemand toewenst.
    Dit was mijn eerste wedstrijd tussen de "echte" vissers van de Eurovissers als je de evenementen niet meetelt.
    Het weer viel mij niet tegen en de vangsten waren redelijk voor een amateur (7 stuks - 151 cm).Wellicht een volgende keer beter.Tot een volgende keer

4. Hallo Herman,

Ja , hoop dat het gauw overgaat. Je hebt het niet slecht gedaan. Ik weet nog goed bij mijn 1e wedstrijd in de Amazonehaven 0 vissen. Het is een qwestie van volhouden, je zult zien dat je steeds meer leert en steeds beter gaat vissen.

5. ja ja maar die vissen worden ook steeds slimmer natuurlijk Willem...

Lekker een frisse neus gehaald. Wel weer veel ondermaatse vis??

(Goeie oefening voor je rug: het zgn vaatdoekje ff googlen)

Groet, leo

1. Ha Leo,

Ja, lekker gevist, het meerendeel was ondermaats.
      Ok, bedankt voor de tip!

6. Hoi Willem
    hier lopen wel wat dames die je willen masseren hoor !
    groetjes Jan

7. Hoi Jan,

Stuur maar door ;-).

8. Hoi Willem, bleek dat het niet echt je dag was. Wanneer ja van plan bent om weer vanaf het strand of de zandmotoer te gaan vissen moet ik je wel even waarschuwen dat er momenteel redelijk veel zeehonden tussen Hoek van Holland en Scheveningen zitten. Dus er zal best wel wat vis zitten maar die worden waarschijnlijk voor je neus weggekaapt.
    Groetjes Rob (RRAR)

1. Hoi Rob,

Ja, ik heb het nieuws gelezen. Dat wordt dus op snelheid vissen ;-).

9. Hallo Willem,

Alles goed met je? Even geen berichten van je gelezen. Erg leuk om te volgen moet ik zeggen.
    Groet, Marcel

1. Hallo Marcel,

Ja, ben net aan het herstellen van een fikse griep ;-(. Badankt!

10. Beterschap Willem.
    Gewoon vreemd dat er geen visberichten staan de laatste twee weken.Eerst goed uitzieken want er komen nog genoeg visdagen en als je wat opknapt kan je mooi een aantal onderlijntjes knopen voor de komende wedstrijden.

11. Ha Herman,

Ja, het begint ook al weer aardig te "kriebelen". Gelijk m'n spullen maar eens goed schoonmaken.