zondag 2 december 2012

vangstberichten: zondag 02 december 2012



Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik de koning Bolo Bolo wedstrijd van HSV 's Gravenzande, altijd een leuke wedstrijd om te vissen en het is voor een goed doel, de opbrengst gaat naar ziekenhuizen in Kamaroen. Van te voren kun je opgeven of je naast een maat wilt staan of met een groep naast elkaar wilt staan vissen. Degene die de meeste centimeters vis vangt wordt uitgeroepen tot koning Bolo Bolo en wordt gefotografeerd in kamaroense kledij, met een buiging en 3x klappen wordt de nieuwe koning geeerd. Lachen dus...........

Ook bij deze wedstrijd zijn het aantal aanmeldingen minder als anders, zo'n 63 vissers kun je toch zien dat de recessie ook in de viswedstrijdsport heeft toegeslagen. Vissers worden selectiever in het uitzoeken van welke wedstrijden ze wel en niet zullen vissen, want wie regelmatig vist weet dat het op een gegeven moment in de "papieren" gaat lopen. Er staat een harde nw wind van 5 bft met stoten naar 6 bft, temperatuur 7 °C, hagel, regen en afentoe een zonnetje, lw HvH 09:53 uur (-60 cm), hw 17:00 uur (133 cm), (± 193 cm).
We worden weer keurig met de "platte kar" weggebracht En als steknummer heb ik 20, het is een individuele wedstrijd, maar een aantal andere leden van Zeevisteam Westland  staan op 21, Teun Moor, 22, Ed van Zanten en 23, Jan Groenewegen, gewoon voor de gezelligheid.

Om 10:00 uur mogen we beginnen en ik start met de 4,5 meter stok, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje ls5013f6\ afgewisseld met een onderlijn haakje ls5013f\8, en 1x verzwaarde driehoekshouders met haakje f31\8 gebruikt, piramidelood 160 gram, later 160~190 gram geankerd. Ik sta voor de uitlopers van een zwin, voor me met nog vrij diep water, de zwin wordt bij Teun wat smaller om daarna weer te eindigen. Ik zit nog even te twijfelen hoe ik zal beginnen en ik besluit  net over de eerste bank heen te gooien. Na 10 minuten wordt er al hier en daar binnen gedraaid maar veel komt er niet boven water dus ik blijf wat langer liggen, na een dikke 20 minuten draai ik binnen............ en................ vis! Een mooie bot van 30 cm, lekker gelijk van de 0 af.



Hierna gooi ik in de zwin om eens te kijken of daar nog vis zit. Teun is vanaf het begin al vooraan bezig maar heeft nog geen tikje kunnen bespeuren. 10:53 uur zie ik bij mij toch duidelijk wat tikjes op de nylon en ik draai een botje de zwin uit. Nog maar een keer dan, weer wat tikken en 11:07 uur weer een bot.



Er komen wat vissen naar boven in de buurt, zo te zien allemaal bot. Jan vangt er ook één, 11:33 uur weer een bot uit de zwin en bij deze heb ik mazzel, het aas is genomen, maar de haak is niet gezet ik trek de pier en de haak in 1 beweging uit de bek. Goed dat ik langzaam heb binnen gedraaid de bot zat alleen vast doordat de pier een stukje richting de spijsvertering zat. In de verte, richting Hoek van Holland volgt nog een bliksemflits, gelukkig blijft het daarbij. 11:49 uur weer wat tikken op de nylon en de 5e bot komt eraan.



En hierna wordt het het een stuk minder, net als gisteren bij de grote prijs van Ter Heijde lijkt de vis weer "weg" te zijn. Ed heeft inmiddels ook vis gevangen en Teun vangt om 12:16 uur boven op de zandbank 2 botten.



Hierdoor krijg ik toch het idee dat de vis zich op een bepaald moment weer terug trekt. De zwin geeft niets meer, of zou het gewoon leeg gevist zijn ? Een paar vissers weten nog wat bot te trekken, maar alleen van ver. Jammer genoeg komt er niets meer bij. De prijsuitrijking is niet meer zo overvloedig als andere jaren waarbij je zelfs als je niets gevangen had nog gewoon een prijs mee naar huis kon nemen. 21 prijzen zijn er. Zelf eindig ik met 5 vissen (124 cm) op nummer 12 overall en win hiermee een onderlijnen map, gelukkig eentje van Zebco, die ik persoonlijk wat handiger vindt.



De verschillen per vak waren nog aardig groot, in sommige vakken zat je met 2 visjes al in de prijzen. De nieuwe koning Bolo Bolo is geworden Rob Koster met 7 vissen (184 cm dacht ik) van harte gefeliciteerd!

De opbrengst voor Kamaroen heeft iets in de  € 1200 opgeleverd. Jan nog bedankt voor de opvouwbare emmer. En Ed, Teun en Jan nogmaals bedankt voor het overgebleven aas. Zodra ik de uitslag heb plaats ik hem hier weer.

Vis greetz,

Willem

4 opmerkingen:

  1. Hoi Willem, erg leuk om hier steeds een verslag van de wedstrijden of andere vissessies te lezen. BoloBolo had ik wel mee willen vissen, maar 2 wedstrijden op dezelfde stranden in 2 dagen vond ik wat veel van het goede
    Je hebt je visjes weer gevangen in elk geval.

    Goeten, Arnold

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Arnold,

      Daar doe ik het voor ;-),net iets te weinig voor de titel. Volgend jaar een nieuwe kans.
      Bedankt voor je reaktie.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  2. Hoi Willem
    Vangsten vielen inderdaad wat tegen maar ondanks het slechte weer stonden we toch gezellig bij elkaar en het goede doel was uiteindelijk de winnaar toch ! Leuk voor Rob Koster dat hij het
    potje won , bij de prijsuitreiking zag ik zijn wangen steeds meer kleuren hoe meer ze naar nummer 1 gingen maar het pak stond hem erg goed !! Vandaag spulletjes schoonmaken en morgen kijken of we nog een mooie snoek kunnen vangen .

    Groet Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Jan,

    Ja, Rob heeft goed gevist. Ben de boel ook maar gaan schoon maken en succes met snoeken!

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen