zondag 30 december 2012

vangstberichten: zaterdag 29 december 2012



Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik de "oliebollenwedstrijd"  een funwedstrijd georganiseerd door HSV 's Gravenzande. Degene die het meeste centimeters vis vangt wordt "oliebol" (2012). Volgens de aankondiging op de flyer een gratis wedstrijd, toch aangekomen in het clublokaal moet er 8 euri inschrijfgeld betaald worden, wel wordt er nog excuses gemaakt voor de foute aankondiging. De koffie is in iedergeval ditmaal gratis en iedereen heeft prijs. Je mag gaan staan waar je wilt en samen met Jan Groenewegen, Ed van Zanten en Teun Moor vertrekken we met de 2e rit op de "platte kar" richting strand. De plekken rond de strekkers zijn natuurlijk als eerste bezet, dus gaan we een flink stuk naar links en ploffen maar ergens neer, het gaat tenslotte om de "fun".

Er staat een z wind van 5 bft, met stoten naar 8 bft, 10 °C met een waterig zonnetje, droog. Lw HvH 08:34 uur (-62 cm), hw 15:28 uur (132 cm), (± 194 cm). Om 10:00 uur mogen we beginnen met zo'n 40 vissers schat ik, ik start met de 4,5 meter stok, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn afhouders afgewisseld met wappelijnen, haakgrootte varieerend van f314\10 t\m ls5013f\6, piramide lood 160 gram, later 150 gram geankerd, oplopend naar 210 gram geankerd. Aas, pieren, slikken ,diepvries tappen.

In het begin is het niet veel en we vragen ons af of het weer zo'n wedstrijd gaat worden waar alleen een enkeling een visje vangt. Maar Ed bijt de "spits" af om 11:06 uur, hij doet het niet minder dan voor een triplet van 2 scharren met een gulletje.



Een minuut later is Jan aan de buurt met een mooie schar.



11:29 uur is het mijn beurt een doublet botten aan de flexi metalen afhouders met haakje f314\10.



11:52 uur volgt er nog een zeebaarsje, zomervis kun je het niet meer noemen en als de winter zo zacht blijft zal het me niet verbazen als je zeebaars het hele jaar rond kunt vangen, er is trouwens ook nog een mooie maatse zeebaars van dik in de 40 cm gevangen.



Jan en Ed vangen er ook nog wat schar en bot bij en ook Teun komt van de 0 af en vang een botje.
Naarmate het water opkomt neemt de stroming toe en is het "hard" werken om je ankers los te trekken.
12:28 uur een bot en 13:48 uur nog een zeebaarsje.



Om 14:00 uur ruimen we op Teun heeft nog een eindspurt gemaakt door in de laatste 2 draaien 3 scharren te scoren, mooie maatjes ook zo rond de 30 cm. En eindigd met 4 vissen. Ed heeft er 6 en Jan is me dit keer voorbij gegaan en heeft er ook 6 gescoord. Zelf eindig ik met 5 vissen op 122cm.

En we worden weer keurig met "de platte" kar opgehaald en naar het clubhuis van hsv s' Gravenzande gebracht. Een leuke "ludieke" wedstrijd die eigenlijk niet echt een wedstrijd is maar meer een gezellig samen vissen. En dat hebben we ook gedaan, ff lekker kletsen en lachen en afentoe een visje op het droge trekken. Van Jan, Ed en Teun krijg ik nog het overgebleven aas mee, waarvoor nogmaals hartelijk dank!

Voor de jeugd en de 2 dames is er nog een prijsje, en de "oliebol" is geworden Jurgen van Rijswijk met 11 vissen (287 cm als ik het goed heb) en wint een grote oliebol met een hengel. In volgorde van vangst mogen we een vleespakket uitzoeken en voor mij wordt het karbonade. Alle prijswinnaars gefeliciteerd!



Zit ik me alleen af te vragen, "oliebol"............is dat net zo erg als "pannekoek". Zal het eens aan van Gaal vragen ;-).

Vis greetz,

Willem

2 opmerkingen:

  1. Hallo Willem,

    Voor pannekoeken moet je niet bij van Gaal maar bij van Basten zijn. Geeft niet hoor je hebt denk ik meer verstand van vissen als van voetbal(ha...ha...).
    Wanneer kom je weer eens in het kanaal vissen in IJmuiden of wacht je tot de 1e tongen hun koppie weer uit de modder steken??.

    vr. gr. Dirk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Dirk,

    Haha, dat klopt wel, kijk alleen wedstrijden van Oranje. Het liefst vis ik op het strand en bij harde wind wijk ik uit naar het Noordzeekanaal. Maar het is inderdaad een tijd geleden en altijd leuk vissen daar, moet er binnekort maar weer eens van komen.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen