maandag 17 december 2012

vangstberichten: zaterdag 15 december 2012

Vandaag de 2e dag in de topcompetitie, weer 3 sessies van 2 uur, ditmaal op het strand van Groote Keeten. We verzamelen in Sporthal " De Brug" in Den Helder. Na een welkomstwoord van Sportvisserij Nederland worden de stekkaarten voor deze dag uitgegeven. De weg naar strandslag "Groote Keeten" ken ik niet, dus ik rij maar achter iemand aan (wel te hopen dat het een wedstrijdvisser is ;-). Na nog een flink stukje rijden komen we op een parkeerplaats tussen de duinen, mooi ik zit goed.

Er staat een harde z wind van 6 bft, temperatuur 8 °C, afentoe regen, hw Petten Zuid 04:59 uur (98 cm), lw 13:16 uur (- 75 cm), (± 173 cm), hw 17:17 uur (116 cm), (± 191 cm). Na op de eerste dag in Cadzand 3x een 0 gevist te hebben en op de 50e plaats overall geeindigd te zijn, ben ik van plan om er alles aan te doen om van die laatste plaats af te komen en met zoveel goede vissers is dat al moeilijk genoeg. Om 09:00 uur mogen we beginnen, ik start op stek B26 een klein stukje rechts van de opgang met de 4,5 meter stok, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes haakje ls5013f\6 afgewisseld met ls5013f\8, aas, pier, slik\tap\zager, of een combinatie hiervan, tommy lood 200 gram, later 170~210 gram geankerd.

Ik begin vooraan net achter "de branding" maar het levert niets op, slechts een enkeling vangt een botje of een zeebaarsje. Het blijkt een "taaie" visserij te zijn, rechts van me zie ik een zeebaarsje gevangen worden en ik probeer het wat verder tegen de tweede bank aan. Om 10:38 uur vang ik een mooie bot van 36 wedstrijdcentimeters, en ik wordt blij, eindelijk na al die sessies van de 0 af, ik scoor ;-).

10:54 uur volgt er een iets kleiner exemplaar, op afhoudertjes, een botje van 15 cm, en ik doe het goed met 2 vissen.

Rob Slingerland links van me pakt er 4 of 5 en eindigd in het vak op een 2, voor mij wordt het een 5, een prima resultaat. Om 11:00 uur is het afgelopen, dit keer heb ik geen zware paraplu en koelbox bij me en ook de hengels laat ik in elkaar, dat scheelt weer tijd, want ik heb 3 kwartier om naar stek A24 te lopen een stuk naar links.

Hier starten we om 11:45 uur, maar wat een ramp de wind is toegenomen waardoor de lijnen sneller gaan "lopen", en er zijn vissers die in mijn ogen met een veels te licht loodje vissen en hierdoor meerder keren door lijnen heen gaan zo zie ik lijnen evenwijdig aan het strand lopen die van tig plaatsen links van me worden binnen gedraaid, zo "verlies" ik 2x een onderlijn. De regen komt ook nog eens met "bakken" uit de lucht. Gelukkig lukt het wel om bij windkracht 6 een nieuwe voorslag erop te knopen, heeft die avond bij "de Eurovissers" cursus knopen\casten onder leiding van Arthur van Tienen toch effect gehad. Jammergenoeg weet ik hier niet te scoren en velen met mij. Op naar B46 de laatste stek een flink stuk lopen naar rechts, volgens de lijst zou Ruud van Noord  rechts van me staan en links van me Jim Sonnenschein, in de verte zie ik een rode Rancar jas, mooi ik ben er bijna ;-).

14:30 uur mogen we beginnen, maar ook hier zit weinig vis. De stroming is erg sterk en ik vis met verzwaarde driehoeksafhouders en 190 gram geankerd lood afgewisseld met wapperonderlijnen, desondanks dat wil het nog eens "weglopen". Ruud van Noord zit naast een strekkertje en weet er 4 meunen uit te draaien wat hem deze sessie de bijnaam "meunenmaaier" oplevert van mij. Ruud verstaat natuurlijk weer iets anders bijna hetzelfde woord maar dan met een n erin. What's on a man's mind zou freud zeggen ;-).

Sympathiek als Ruud is mag ik de laatste worp ook richting de strekker vissen in de hoop op een meuntje. Bij het binnendraaien zit er helaas niets aan en wint Ruud het vak. Van Ruud van Noord en Jim Sonnenschein krijg ik nog "bergen" aas mee waarvoor nogmaals hartelijk dank! Mooi inzetbaar voor de laatste clubwedstrijd van Ter Heijde op "de Zandmotor".

En de voorlopige eerste 5 van het individueel wk team zijn geworden: Mike Lubbers (518 cm), 2e Theo van Broeck (390 cm), 3e Ruud van Noord (516 cm), 4e John Muis (378 cm) en 5e Tom vd Pol (444 cm). Mannen gefeliciteerd! En de rest die bij de eerste 20 zitten (Nationale Selectie) ook natuurlijk.