woensdag 24 oktober 2012

vangstberichten: woensdag 24 oktober 2012



Hallo vis vrienden,

Vandaag ben ik jarig, hiep hiep hoera! Dit jaar besluit ik het niet voorbij te laten gaan en er een "speciale" dag van te maken. Ik neem een vrije dag, aas heb ik nog in de koelkast en vertrek naar "de Zandmotor".  Er staat een ono-wind van 3 bft met stoten naar 4 bft, temperatuur 15 °C, hw Sch 11:25 uur (75 cm), lw 19:10 uur (-68 cm), (± 143 cm), een enkel regenbuitje en doodtij.

Tijdens m'n wandeling over "de Zandmotor" kom ik de Argusmast tegen, onderdeel van het project om de vorming van "de zandmotor" te registreren met 8 kamera's. Het schiet al lekker op want ik zie dat ze bezig zijn met kabels trekken.



Om 14:15 uur gaat de eerste hengel erin, de 5 meter stok, hoofdlijn 25\100 mm nylon, met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje ls5013f\6, gevuld met een pier, zager of wat slikken, tommy lood 160 gram. Na een kwartiertje zet ik de tweede hengel erbij, de 4,5 meter stok, hoofdlijn nylon 22\100 mm, met een nylon tapse voorslag, dito onderlijn, etc, etc. Veel verwacht ik er niet van met een ono-wind en doodtij, maar ik vis nu eenmaal graag op het strand, ik kom er tot rust en de zeelucht heeft een zuiverende werking.

14:32 uur vlak onder de kant een bot.



En hierna is het niets, alleen krabben voeren.



Verderop naar rechts ziet het er voor mijn gevoel beter uit en ik verplaats m'n spullen een stuk. 16:59 uur een zeebaarsje, 17:20 uur een doublet zeebaarsjes.



17:49 uur een kleine pieterman, een evenaring van mijn p.r.(persoonlijke record). Voorzichtig leg ik een theedoek waar ik m'n handen mee afveeg over de zwarte stekel, want die is giftig. Het beestje is nogal springerig en een paar maal moet ik hem opnieuw op de meetlat leggen. Ik schreeuw ineens au, niet zozeer van de pijn maar meer van de schrik, het beestje heeft me door de doek heen gestoken met z'n opgezette zwarte gifstekel. M'n duim douw ik gelijk in het zeewater en knijp een paar minuten het bloed eruit voor het eventuele gif wat in de bloedbaan zit. Na 3 kwartier krijg ik alleen een licht tintelende tong en een bittere smaak in de mond, gelukkig gaat het snel over en loopt het goed af. Mazzel gehad!



18:14 uur een zeebaarsje en 18:30 uur een zeebaarsje.



Hierna draai ik weer een zeebaarsje binnen maar 2 meter uit de kant komt er nog een rolgolf en het zeebaarsje is verdwenen.

19:15 uur ruim ik op, op de 4,5 meter stok zit bij het binnendraaien nog een gulletje en op de 5 meter stok een wijtingkje.



Al met al 9 vissen en dat viel mij mee met een ono-wind en doodtij.

Vis greetz,

Willem

10 opmerkingen:

  1. Willem van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Je heb er van genoten zie ik. Pas op het met die pietermannen. Liever geen foto dan Willem bij de dokter.

    Groetjes Herbert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Herbert,

    Bedankt!Ja, volgende keer ben ik nog voorzichtiger.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Willem kijk je wel uit want jij bent volgende week onze topper dus we kunnen je niet missen !!
    Succes zaterdag met de N.F.B en we zien elkaar woensdag als we met het korps in trainingskamp gaan !!!

    Groetjes Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha jan,

    Bedankt! Maar toppers zijn we allemaal of niet. Je weet hoe het gaat de ene keer vang je en de andere keer is het niets. Ik ga m'n best weer doen en zie jullie woensdag ;-).

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Willem,

    die pieterman had je gefeliciteerd met zijn rugvin.
    Nog van harte gefeliciteerd, dat je nog lang fotogeniek mag blijven.

    Ik had al vele pietermannen gezien op 20 oktober tijdens de wedstrijd. Gevaarlijke beestjes die vissen.

    Succes de volgende week, ik ben er zelf niet bij maar ik lees het wel.

    grt John.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Willem,

    Proficiat en dat je maar een grote jongen (visser) mag worden ;-)

    leo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Willem,
    Herzlichen Glückwunsch zum Geburtstag..
    ik moet je kolegas toestemmen wat het Pietermannetje anbelangt.
    Een paar jahr geleden heb ik ene gefangen op mallorca- die sprang me aan en pikt me in ene finger... twe uren laater was ik bei en doktor met en enorm kloppende dicke hand... hej gefte me ene sprize en ik hat er noch drie dagen last met...
    nu was ik de vergangende week op Fünen in Dk... an de Kleine Belt. De erste twe dagen moie vissen gefangen: Beeckforell en wat Scharren... datt krech ik en ;Gastritis; en was de overige vakantie in het Ziekenhuis in Kolding DK..
    Vissen is alltijt verrassend :-) Nu is doch wer beter en ik ben volgende week mischin wer an het Beerkanaal.
    Vang ze... Hans uit Xanten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Hans,

      Dank je wel ;-). Mooi dat het weer goed met je gaat en dat je lekker gevangen hebt. Ja vissen is inderdaad verassend de ene dag vang je ze en de andere dag zijn ze weer verdwenen. Succes op het beerkanaal.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen