vrijdag 19 oktober 2012

vangstberichten: donderdag 18 oktober 2012



Hallo vis vrienden,

Vandaag nog maar eens een sessie op het strand van Kijkduin  belegd. Er staat een zzo wind draaiend naar z van 3 bft, temperatuur 15 °C, afentoe wat motregen, lw Sch 13:25 uur (-55cm), hw 17:43 uur (141 cm),(± 196 cm). Als ik aankom staan er links van me 2 vissers die waarschijnlijk ook aan het voorvissen zijn. Het is een kalm zeeetje met maar weinig branding, gauw beginnen maar.

Om 10:55 uur gaat de eerste hengel erin, de 5 meter stok, hoofdlijn 25\100 mm met een nylon tapse voorslag, wedstrijdonderlijn, tommy lood 160 gram. Na 10 minuten zet ik de tweede hengel erbij, dito onderlijn, dito lood, etc, etc. Het enige wat ik zie is een zwart koppie van een zeehond die op m'n stek zit, na een half uur spot ik hem niet meer, om vervolgens de laatste 20 minuten van deze sessie weer terug te komen. Het lijkt wel of er de laatste tijd er steeds meer andere soort gekleurde kwallen aanspoelen. Voorzover ik me kan herinneren waren ze vroeger alleen blauw.



Na veel afstanden te hebben uitgeprobeerd, vang ik om 12:33 uur m'n eerste zeebaarsje, 13:01 uur volgt de tweede.



Het weer begint "zacht" te worden en ik hang m'n warmte jas aan m'n draagbeugel van m'n kist. Er lopen veel wandelaars rond die een "praatje" komen maken over het vissen wat wel gezellig is. De meeste honden lopen los en 1 vind het nodig om tegen m'n jas aan te plassen. Nu ben ik niet zo van het vloeken, maar er kwam toch een hartgrondige "godverdomme klotte hond" uit m'n mond. De eigenaresse zegt een paar maal sorry en bied aan om de jas schoon te maken in de zee. Wel weer netjes dat ze het aanbied, maar nee bedankt (dalijk laat ze die vallen en is m'n hele jas zeiknat of wordt ie met de stroming meegevoerd).

13:13 uur een zeebaarsje, 13:25 uur een zeebaarsje



13:56 uur een wat zwaardere draai en er komt een doublet van een "net"ondermaats zeebaarsje (36 wedstrijd centimeters, officeel 35,3 cm) samen met een bot van 31 cm. Zo'n draai zie je graag in een wedstrijd.



14:03 uur een zeebaarsje, 14:31 uur een zeebaarsje, de tweede hond komt eraan die m'n losse hengelstandaard voor een boom aanziet en het nodig vind om er tegenaan aan te "wateren". En ook deze hondeigenaar bied aan om de boel schoon te maken. 15:01 uur een zeebaarsje.




Om 15:05 uur ruim ik op. Totaal vang ik deze sessie 9 vissen . Bij "Avicentra" doe ik nog ff een bakkie en krijg ik te horen dat ik op moet passen met het plaatsen van vangstberichten. De "beroepsvissers" zouden m'n blog lezen en daar gebruik van maken. Zo schijnt er een teleurgestelde klant geweest te zijn die 1 dag na een redelijk goede zeebaars vangst van mij op "de Zandmotor" met z'n hengelspullen er naartoe gelopen is en niet kon vissen omdat een bootvisser op 50 meter afstand over de hele lengte van "de zandmotor warnetten aan het plaatsen was.

Zou het, vraag ik me af? Die gasten hebben zelf toch de modernste elektronica aan boord om de vis te vinden? En 50 meter lijkt me wel erg dichtbij, ik heb het wel gezien op 300 meter en dan van Kijkduin tot aan Hoek van Holland, lijkt me niet dat dit komt door dit blogje, de beroepsvissers hebben zelf wel genoeg ervaring lijkt me. Of zou ik de volgende "kop" maar moeten beginnen met: Ergens aan de Noordzee .......... en foto's gaan "blurren". Maar ja, hoe weet die teleurgestelde klant dan waar ie wezen moet voor een goede zeebaars vangst ;-).

Vis greetz,

Willem

2 opmerkingen:

  1. Hoi Willem
    Leuke berichten .
    Zo zie je maar dat elke dag anders is , ver weg , dichtbij maar de baars zit
    er nog steeds . De botten moeten nog komen denk ik maar in ieder geval vis . Ik zie je zaterdagmorgen !! In ieder geval een knuppel meenemen voor de honden !!!

    Gr Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Jan,

      Inderdaad, elke dag is weer anders. Vandaag, geen stroming, geen branding, geen vis.
      Goed idee! Zie je zaterdag!

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen