maandag 3 september 2012

vangstberichten: zaterdag 01 september 2012

Nadat ik bij Avicentra in Monster 4 ons kweekzagers en 2 ons steekzagers heb opgehaald (extra veel dit keer, omdat ik met de gedachte loop te spelen als het hier (in het westen) niets is aan het strand  een nachtje naar Zeeland te gaan.) Vanaf Kijkduin loop ik verder naar de Zandmotor. Er staat een wzw-wind van 3 bft, temperatuur 17 °C, hw Sch 16:38 uur, lw 00:35 uur (121 cm) op 02-09-2012 (-77 cm), volle maan (31-08-2012;15:57 uur). Om 16:40 uur gaat de eerste hengel erin, de 4,5 meter stok, hoofdlijn 25\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag onderlijn wapperlijntjes, haakje ls5013f\6, gevuld met een kweekzager, geankerd lood 150 gram. Na een half uurtje zet ik m'n 2e hengel erbij de 5 meter stok , hoofdlijn nylon 22\100 mm met een nylon tapse voorslag, wapperonderlijn haakje ls5013f\4, dito lood, etc, etc.

Er staat een mooie branding ondanks het rustige weer, waarschijnlijk ijlt de zee nog na van de storm van afgelopen vrijdag die wat uitschieters had van 8 bft. Om 17:17 uur de eerste aanbeet en gelijk een mooie van 43 cm.

17:44 uur ferme tikken op de 4,5 meter stok en moeiteloos draai ik binnen, bij de kant aangekomen is er nog even strijd want het blijken 2 maatse zeebaarzen te zijn.

18:44 uur een zeebaarsje, gevolgd door een bot om 19:13 uur.

Op het strand blijken er allemaal gelatineachtige zandkokertjes te liggen, een of ander beestje wat z'n huis heeft verlaten?

20:18 uur weer een zeebaarsje, wat vreemd gehaakt, in de rug, hij mag weer zwemmen. 20:27 uur een wintergast die ik nog niet had verwacht een gulletje.

20:42 uur een zeebaarsje en om 22:14 uur een maatse gul.

Naarmate het water lager wordt is het moeilijker vissen, grote plakkaten vuil blijven er aan de lijnen hangen met de meest vreemde beesten erin, vreemd soortige zeesterretjes van het soort wat je vroeger aan de oude papengaaienbek ving en een soort zakjes met een rood oog wat zeeanamonen blijken te zijn.
Tot 2x toe knapt m'n nylon lijn van 22\100 mm dan ook, de onderlijnen vis ik weer op met m'n andere hengel maar ik besluit over te stappen op gevlochtenlijn van 17\100 mm en het lood vervang ik met 175 gram ongeankerd.

00:12 uur een gulletje, 00:34 uur een zeebaarsje.

02:28 uur een zeebaarsje en om 02:53 uur een zeebaarsje net onder de maat, ze mogen weer zemmen.

Om 03:10 uur ruim ik op en loop ik weer naar m'n auto. Aangenaam verrast deze sessie dat er weer vis te vangen is vanaf het strand. Nog niet super en lange periodes zonder een aanbeet maar toch vis! Totaal vang ik deze sessie 13 vissen, 9 zeebaarzen\sjes, 1 bot en 3 gulletjes (wat ik wel verrassend vond).