maandag 24 september 2012

vangstberichten: maandag 24 september 2012



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik een gedeelte opmaken van het resterende aas, het is wel takke weer maar ja om het zomaar weg te laten rotten is ook zonde. Eigenlijk had ik graag naar het strand gegaan maar met een windkracht 8 aan de kust heeft dat weinig zin. Dus ik besluit het zover mogelijk landinwaarts te houden waar nog wel zeevis te vangen is en de wind wat in kracht is afgenomen, de nieuwe maas. Er staat een z-wind van 5 bft draaiend naar zzw, temperatuur 14 °C, regen, regen en nog eens regen, lw Vlaardingen 16:45 uur (-44 cm), hw 23:30 uur (109 cm).

15:30 uur gaat de eerste hengel erin, de 5 meter stok, hoofdlijn 22\100 mm met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje ls5013f\6, gevuld met een zager of 2 slikken, tommy lood 175 gram. Na 15 minuten zet ik m'n tweede hengel erbij de 4,5 meter stok, hoofdlijn 25\100 mm met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, geankerd lood 150 gram. Het water staat laag en ik verwacht er niet veel van, misschien lukt het me om een enkel botje te scoren? 17:20 uur toch wat kleine friemel tikjes op de top en er komt een ondermaats tongetje naar boven, geeft niet, vis is vis. 17:33 uur een klein wijtinkje. Met een donderend geraas vallen er een aantal scheepscontainers van een losplaats de nieuwe maas in, 3 drijven er weg. Met 15 minuten zijn ze al ter plaatse om te zorgen dat ze niet verder drijven.



17:48 uur een bot. Om 17:55 uur een aantal tikken op de nylon en er komt een mooi tong van dik 33 cm naar boven.



Als ik hierna inwerp knapt het onderste gedeelte van m'n onderlijn af, het lood en de onderste sneu verdwijnen in de nieuwe maas, blijkbaar langs de stenen geschuurd, maar goed liever nu als dat het straks gebeurd met een vis eraan.

18:26 uur een bot, 18:53 uur nog een bot.



19:00 uur een bot en 19:49 uur nog een maatse tong van 29 cm.



20:30 uur ruim ik op en ga naar huis. Totaal van ik deze sessie 8 vissen, 1 wijtinkje, 4 botten, 3 tongen(tjes) waarvan 2 maats. Ff lekker uitgewaaid en wat gevangen. Het herfst gevoel zit er nu wel in ;-).

Vis greetz,

Willem

4 opmerkingen:

  1. Hallo Willem,
    Toch nog redelijk gevangen, ondanks het doodtij en de harde wind. Morgen ga ik het ook weer proberen, misschien dat ik er ook nog een paar mooie tongen uit kan trekken.
    groetjes, Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Piet,

    Bedankt voor je reaktie! Had zelf niet in de gaten dat het doodtij was, probeer het nu wel bij te houden om te kijken wat de invloed ervan is. Wat me wel opviel was dat er weinig stroming stond, 150 gram geankerd en 175 gram tommy lood bleef gewoon liggen. Terwijl je daar normaal gesproken met minimaal 170 gram geankerd moet vissen. Succes morgen, ze zitten er nog steeds.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Willem. Vandaag is er nog minder verhoging en het getij verspringt nu ook weer 1 uur. Je hoort het van me.

      gr. Piet

      Verwijderen