vrijdag 10 augustus 2012

vangstberichten: donderdag 09 augustus 2012



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik weer naar de maasvlakte 2, niet zozeer op de zeebaars want daar is het weer niet naar, maar meer op eens te kijken hoe het vissen met de bombetta (een werpdobber, die door de lijn schuift) is vanaf het strand. Eigenlijk geinspireerd door Marc van de website: http://vissenmetmarc.wordpress.com/ die veel met de bombetta vist vanaf de pier. Als ik aankom staan er toch nog zo'n 6 tal vissers. Hans uit Xanten (Duitsland) is er ook, en verteld me dat kort voordat ik kwam er toch zo'n 10 vissers op een rijtje stonden maar allemaal niets gevangen.

Er staat een n-wind van 2 bft, temperatuur 18 °C, met een lekker zonnetje, lw HvH 13:55 uur, hw 20:35 uur. Ik start om 18:00 uur met de 5 meter stok, hoofdlijn nylon 22\100 mm met een nylon tapse voorslag onderlijn wapperlijntjes haakje ls5013f\6, gevuld met wat zagers (de zagers zijn wat rot, meer geschikt voor de tong als voor de zeebaars)  maar een visje moet er toch mee te vangen zijn, tommy lood 150 gram.

Ik heb nog een Shimano Technium DF ax30 xh in de schuur staan, dus daar probeer ik het maar mee, met een lengte van 3.30 meter misschien niet het meest geschikt, maar proberen kan geen kwaad.  Met een  stradic 5000 FB molentje gevuld met een nylon spoel, daarop zet ik een bombetta van 40 gram, kraaltje eronder voor de klap van de dobber op te vangen en op het einde een wartel. Dan neem ik 1,5 meter fluorcarbon 27\100 mm aan de bovenkant een tonwartel de onderkant haakje f31\8 en daartussen nog 2 lood hagels. Van een stukje makreel knip ik van het vel een driehoekje wat ik dubbel door de haak heen doe.

Inmiddels begin het strand weer vol te lopen met vissers en uiteindelijk staan er toch weer een stuk of 15 te vissen. Ik werp in, maar tegen de zon ik kan ik m'n dobber nergens vinden. De lijn loopt snel naar links waar inmiddels  medevissers zijn komen te staan dus snel inhalen. Nog een keer met hetzelfde resultaat. Ik besluit er mee te stoppen want je moet er echt de ruimte voor hebben om met de bombetta te vissen als er wat stroming staat.

De 4,5 meter stok maar opgetuigt met gevlochtenlijn 10\100 mm, afhoudertjes haakje f314\8, dito lood etc, etc. Het enige wat er gebeurd is dat het aas er gruwelijk snel wordt afgegeten. Met 10 minuten zijn de haken kaal, het lijkt erop dat de krabben en andere aaseters zich in het kwadraat verdubbeld hebben t.o.v. de vorige keer. Toch wordt er naast me een mooie zeebaars gevangen, je moet net mazzel heben denk ik bij zo weinig branding

Wat later op de avond komen er nog wat gasten rechts van me zitten, en ook deze weet een mooie zeebaars te pakken te krijgen op de feeder. Als ik vraag op wat voor aas blijkt hij calamares (inktvisringen) te gebruiken. Wel slim, de krab schijnt het niet echt lekker te vinden waardoor je aas in iedergeval op de haak blijft zitten en de kans op een aanbeet toeneemt.

Om 23:00 uur ruim ik op en het enige wat ik vang is krab.



Vis greetz,

Willem

4 opmerkingen:

  1. Hallo Willem,
    heb in het donker nog wat tickches op de Zagers gezien mar nit kunnen versilveren.
    IK denk de Tip met de calamaris sollen we ons merken.
    vang ze! en tot ziens, Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hans,

    Ja, volgende keer beter. De calamaris moeten we ook maar eens uitproberen. Vang ze en tot ziens.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Willem,
    Jammer dat het niks was met de bombetta. Inderdaad heb je wel wat ruimte nodig als het stroomt, daar houd ik op de pier ook rekening mee met het uitzoeken van een plekje.
    Succes!
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marc,

    We gaan gewoon door met expirimenteren ;-).

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen