zondag 1 juli 2012

vangstberichten: zondag 01 juli 2012



Hallo vis vrienden,

Vroeg m'n bed uit dit keer om de 7e competitie wedstrijd van "de Eurovissers" te vissen, het is verzamelen op het parkeer terrein van "de Veerheuvel" en we gaan vissen in "de Waterweg" bij de zgn picknick plaats. Als steknummer trek ik balletje no: 4 en ik zie wel wat het gaat worden. Er staat een harde wind wzw van zo'n 5 bft, temperatuur 14 °C, lw HvH 06:15 uur, hw 13:22 uur.

34 aanmeldingen voor deze wedstrijd, genoeg om er een gezellige wedstrijd mee te vissen. Met steknummer 4 blijk ik wel een "zwaar" vak geloot te hebben. Ruud van Noord, Mark Huijps, Tom v\d Pol , Rob Slingerland om er maar een paar te noemen, maar goed meer als je best kun je niet doen. Even over 09:00 uur krijgen we het signaal dat we kunnen beginnen. Ik start met de heavy feeder, hoofdlijn gevlochtenlijn 12\100 mm met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje ls5013f\6, gevuld met een piertje, slik slik of een zager, puntlood 160 gram, afgewisseld met flexibele metalen afhouders, haakje f36\10. Na de eerste paar draaien is steeds het aas eraf en mis ik een haak, krab dus!

Bij niemand in de buurt komt er wat naar boven en het blijft zoeken naar de vis. Het voordeel van de gevlochten lijn is nog dat je ziet wanneer je aas aangevallen wordt, jammer genoeg blijkt het steeds om krab te gaan. Mark Huijps staat links van me en vangt een botje, weer aan z'n afhouders, dus begin ik hier ook mee af te wisselen. Wat later vangt Tom v\d Pol een redelijke bot wat verder weg en ik besluit over te schakelen op de 4,5 meter stok met nylon 22\100 mm met een nylon tapse voorslag. Mark vangt inmiddels z'n 2e botje  en als ik binnen draai gaat het zwaar, maar wat is het krab of vis? Pas op het allerlaatste moment, letterlijk vlak voor de stenen komt er vanaf de onderste sneu een mooie bot naar boven. Zo, hier ben ik blij mee ;-).



Ik zeg tegen de meter, ik denk 32 cm, maar bij het meten op de officiele maatlat ligt de staart weer anders en is ie goed voor 33 cm. Mooi van de 0 af ! En dan is Ruud van Noord aan de beurt een aantal maal achter elkaar haalt ie er wat botjes uit. Tijd om te kijken wat voor onderlijn hij gebruikt. Hmm, korte sneutjes met daaraan rode amnesia draad als afhouders, kleine haakjes. Maar alle haken wapperen achter het lood. Laat maar wapperen zegt ie ;-).

Toch kan ik dit niet goed rijmen, regelmatig een visje vangen op lange wappers achter het lood of als Mark die regelmatig z'n visje vangt met flexibele metalen afhouders wat toch weer een veel beperkter aas aanbod gebied geeft. Blijkbaar zijn er meerdere wegen die leiden naar Rome. Ik hang ook m'n lijnen achter het lood maar dit is toch een stuk moeilijker inwerpen, de haaklijnen hangen regelmatig in het onkruid achter me en het lood is een stuk moeilijker te sturen als bij een normale worp. De eerste draai levert me alleen een onderlijn op waarvan 1 sneu in de klit zit. Bij de volgende draai gaat het extreem zwaar, 3 botten, 3 krabben of een combinatie hiervan? Ik zal het nooit weten, m'n lijn knapt en na een gvd schakel ik weer snel over op de feeder totdat m'n voorslag er weer op zit.

Als ik een nieuwe voorslag wil knopen blijkt de nylonlijn ruw van het schuren te zijn, om geen lijnverlies te krijgen op een eventueel zwak punt, besluit ik over te schakel op een nylon spoeltje van 20,5 mm wat me om 11:34 uur de 2e dikke bot van 31 cm oplevert, (de wolhandkrab op de bovenste sneu valt er gelukkig af) ook weer op een dik stuk steekzager, nadat ik de eerste bot hiermee gevangen heb ben ik volledig op de steekzager over gegaan.



12:37 uur hetzelfde ritueel, ditmaal een mooie bot van 32 cm aan de flexibele metalen afhouders met haakje f36\10.



De laatste draai is het niets meer Mark vangt nog een mooie bot en haalt nog een zeebaars uit z'n emmer te voorschijn, je kijkt even niet en hij heeft weer een emmer met vis. Met m'n 96 cm aan vis heb ik het goed gedaan, in mijn omgeving is alleen  Mark me voorgebleven. Wat de rest van het vak gedaan heeft weet ik niet maar ik hoop dat ik een 2 gevist heb.

Omdat ik toch wel vermoeid ben rij ik gelijk door naar huis. Van Mark Huijps en Tom v\d Pol krijg ik het resterende aas nog mee. Waarvoor hartelijk dank!
Zodra ik de uitslag heb, plaats ik hem hier weer.

De grootste vis 36cm en dus de kanjerpot is voor Philip Harcourt.
1e is geworden Arjan Geelhoed 10 vissen (134 cm), 2e Mark Huijps 6 vissen (122cm) en 3e Cor Doeven 5 vissen (85 cm). Mannen gefeliciteerd!

De uitslag: Kijk voor de voorlopige uitslag onder pagina's (rechterkolom) \
Eurovisserscompetitie wedstrijd uitslagen 2012.

Vis greetz,

Willem#1168

2 opmerkingen:

  1. Hoi Willem
    Als ik naar de uitslag kijk heb je het goed gedaan !!
    Bij ons was het zaterdagavond op de zandmotor niet best , regen veel vuil en weinig vis , wat makreel kleine baarsjes en wat bot . Op de eerste nummers werden de meeste vissen nu gevangen .

    Gr Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,

      Ja, bedankt! Ik had de mazzel dat ik steeds grote botten pakte. Ja, erg plaatselijk dit keer.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen