maandag 14 mei 2012

vangstberichten: zondag 13 mei 2012



Hallo vis vrienden,

Nadat ik zoveel aas gekregen had van de afgelopen wedstrijd, had ik wel weer eens zin in "de Zandmotor". Door omstandigheden werd het wat later en omdat het anders maar kort vissen wordt zat ik even te twijfelen of ik nog wel zou gaan, immers de laatste keren op "de Zandmotor" werd de vis alleen gevangen bij laag water. Maar goed het weer is nog lekker een zw-wind van 3 bft met stoten naar 4 bft, temperatuur 10 °C, met een lekker zonnetje, lw Sch 17:56 uur, hw 22:26 uur.

Ditmaal probeer ik een andere route, vanaf de Maichel Vrijenhoeklaan het strand op bij Kijduin, oversteken door een zwin (het smallste stuk opzoeken, met waadpak), langs het strand door een mui waden, gaat net, wel oppassen op sommige stukken zitten er kuilen en het zand daar zak je zo in weg (doe dit alleen bij laag water en bij daglicht en kijk goed of het niet veranderd is want door de stroming veranderd het elke dag) daarna even verderop nog een keer door een klein muitje een stuk doorlopen en je bent op de Zandmotor. Dit scheelt me ongeveer 20 minuten omdat ik niet hoef om te lopen langs het binnen meer.

Rond 17:00 uur gaat de eerste hengel erin de 5 meter stok, hoofdlijn gevlochtenlijn 12\100 mm met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes haakjef31\8, gevuld met een zager, 1 of 2 pieren en soms een slik als stoppertje, tommy lood 175 gram. Er staat een lekker zonnetje en er zijn aardig wat visjesdieven aan het duiken wat meestal wel een goed teken is, zwemmen er scholen spieringen dan zal de zeebaars meestal niet ver uit de buurt zijn, denk ik zo. Lang hoef ik niet te wachten, om 17:17 uur zie ik een paar tikken op de lijn en draai er m'n 1e zandmotor zeebaars uit. Een net maatse van 36 cm maar nog erg mager, ditmaal een catch en release, bij het terugzetten boert ie er nog een garnaal uit en zwemt weer lekker verder. 17:31 uur een bot.



Inmiddels zet ik m'n 2e hengel erbij de 4,5 meter stok, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, dito onderlijn, geankerd lood 150 gram. 17:49 uur een bot, 18:08 uur een doublet botten.



18:16 uur een bot en 18:29 uur een zware draai op de nylon een mooie zeebaars samen met een bot. De zeebaars is 44 cm en goed rond (dus die gaat mee).



18:49 uur een doublet van bot en botje. 19:11 uur een bot met een grote chinese tatoo op z'n rug.



19:24 uur een doublet botten, 19:49 uur een bot.



20:14 uur een doublet van bot en botje, 20:34 uur een bot.



20:47 uur een doublet van bot en botje, 20:57 uur nog een doublet van bot en botje.



21:18 uur doublet van bot met botje, 21:34 uur bot.



21:48 uur een doublet botten, regelmatig zit er wat kleefvuil op de lijnen wat je met je nagels eraf moet pulken. 22:00 uur een doublet botten.



22:19 uur een doublet botten, 22:30 uur weer een doublet botten.



22:41 uur een doublet botten, 22:51 uur een bot.



23:16 uur een doublet botten, 23:29 uur een triplet, 2 botten en een schar. Hierna begin ik op te ruimen, bij het binnen draaien van de ander hengel zit er nog een doublet botten aan.




Totaal vang ik deze sessie 42 vissen (kunnen er ook 43 geweest zijn van 1 tje wist ik niet meer zeker of ik die gefotografeerd had), 2 maatse zeebaarzen, 1 schar en 39 botten. Lekker gevist daar.

Op de terugweg loop ik eerst richting de mui, maar daar aangekomen ziet het water er nog erg diep uit, 1 stap erin en ik zak al weg tot over m'n knie. Dus zekerheid voor alles, the long way home, terug langs het binnen meer.

Vis greetz,

Willem

6 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,

    Je hebt wel lef om in je eentje op die manier het strand over te steken....Was jij dat niet die zich indertijd bij Renesse vergiste...???

    Wel een heel mooi resultaat! De watertemperatuur kruipt nog steeds wat verder omhoog dus dat is positief voor de vangsten.
    Gisteren m'n kweekbak geinspecteerd: zit barstensvol met zagertjes van zo'n 1 cm! Yes!! dat kunnen we dus ook gewoon! zal Topsy wel niet leuk vinden als iedereen zo,n prive-systeempje op kan zetten...De kweekbak draait op ca. 20 Watt dus dat zijn de kosten niet!
    ('k Ben bezig met een verslag maar dat komt als eerste op de site van de club te staan :) )

    Groet, Leo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Leo,

    Ja ik weet het, maar het overzicht was goed, het water helder en het kwam net niet boven m'n middel. In de nacht zou ik het zeker niet doen. Thx!
    Ben wel benieuwd, 20 watt is inderdaad weinig aan stroomkosten. Gaaf dat het gelukt is. Als je nu kweekzagers kweekt komen er kweekzagers. Maar zet je steekzagers in je bak heb je weer kweekzagers ;-))) Lukt het bij pieren ook?

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,

      Ja mijn kweekzagers komen uit steekzagers.... Maakt allemaal niet zo veel uit voor het vissen. Het voer wat je geeft bepaalt voor een groot gedeelte de groeisnelheid maar bovenal de geur die ze verspreiden. Pieren kweken weet ik niet. De pieren die ik over heb vreten de steekzagers op. Dat zijn echte roofdieren!
      Het is allemaal niet zo heel moeilijk maar je moet wel goed nadenken bij alles wat je doet. Verder is er heel veel op het internet te vinden: Imares/Zeeuwsche Tong/ Zeeschelp/Hoge school Zeeland etc. Wat je nodig hebt is een grote bak, een goed filter (liefst biologisch), een pomp en zout water waarvan ik eens in de 3 weken 20 liter ververst. (Maar dat doe ik meer voor het plankton als dat het echt nodig is)Verder wat slik en vooral slib: het bruinige laagje wat op het slik ligt. Dat is alles :)

      Groet, Leo


      Groet, Leo

      Verwijderen
    2. Klinkt interessant. Heb je daar nog een gekoelde ruimte voor nodig. We hebben bij het huis een houten tuinschuurtje maar zomers is het er bloedheet en in de winter ijskoud. En in huis zelf zal het wel behoorlijk stinken denk ik.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
    3. Staat bij mij in de schuur. Bevriezen doet het niet snel en je kan isoleren. De warmte is gekker maar ze kunnen tot 18 / 19 graden (en korte tijd nog warmer) wel overleven. Koelelementen doen dan wonderen:) Je kan ook een koeler kopen maar dat kost een paar honderd euries. Of de slang van je pomp ingraven of via de kruipruimte laten lopen....simpele oplossingen werken vaak het beste! Stinken valt mee; ik ruik eigenlijk niets. Als je op het strand staat ruikt het sterker laat staan als je bij Bruinisse langs de Grevelingen rijdt...En anders de huwelijkse voorwaarden een beetje aanpassen:) Ik mail wel ff een foto door van de draaiende opstelling.

      Groet, Leo

      Verwijderen
    4. Hoi leo bedankt voor de info.Wel gaaf je eigen wedstrijd zagertjes kweken dan heb je gelijk de goede lengte. Nu de schuur nog opruimen ben benieuwd naar de foto. Succes met het kweken.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen