donderdag 17 mei 2012

vangstberichten: donderdag 17 mei 2012



Hallo vis vrienden,

Hemelvaartsdag, dus vrij. De dichtsbijzijnde aasleverancier gebeld maar die is gesloten. Gelukkig heb ik nog wat mesheften en diepvriespakketten waarvan ik niet eens meer weet wat erin zit, ik ga maar eens een poging wagen vanaf het strand bij Kijkduin. Die grote mui lijkt me wel interessant zou er meer vis zitten? Er staat een ozo-wind van 2 a 3 bft, temperatuur 12 °C, met afentoe een flauw zonnetje.


Ik start met de 5 meter stok, hoofdlijn 12\100 mm gevlochten met een nylon tapse voorslag, onderlijn wappers, haakje ls5013f\6, gevuld met  een stukje mesheft of 1 a 2 zoute pieren, tommy lood 175 gram. 20 minuten later volgt de 4,5 meter stok maar dan met nylon 22\100 mm met dezelfde ingredienten. Als ik hierna de 5 meter stok binnen draai zit ik muur en muur vast, vreemd? Geen geankerd lood dus je zou hem zo moeten kunnen los trekken, na voorzichtig de druk opgevoerd te hebben knapt ie op de voorslag (niet het knoopje). Een netje misschien denk ik nog, een tijdje later wil ik de hengel met nylon binnen draaien maar hierbij hetzelfde en dan zie ik het, door de stroming in de omgeving van de mui is binnen no time het lood onder het zand verdwenen en als er eenmaal een flinke laag oplicht trek je hem er niet meer ondervandaan.

Dus ik pak m'n spullen en schuif een flink stuk naar rechts waar het wat minder is, nog steeds geen leven op de toppen. Gelukkig is het met het kleefvuil een stuk minder er zit wel regelmatig groen vuil op de lijn wat er wat makkelijker af te halen is. 19:12 uur een aantal maal ferme tikken op de gevlochten lijn, daar wordt een mens blij van. Een mooie bot van 37 wedstrijd centimeters die zich vergrepen heeft aan de gezouten pieren, zo zie je ze graag bij een wedstrijd.



19:23 uur een bijzonder visje, een tarbotje aan een stukje mesheft  10,7 cm een verbetering van m'n persoonlijke record ;-).



Er komt nog een klein duits meisje met rode koonen m'n hulp vragen , d'r vlieger met touw is in een zwin gewaaid, gelukkig heb ik m'n waadpak aan dus het is zo gepiept, en ik wordt door de hele familie hartelijk bedankt. 19:49 uur werp ik m'n nylon in een pruik, onbegonnen werk om het uit de klit te krijgen bovendien blijkt de lijn op meerder plaatsen gebroken te zijn, stuk ertussen uit en een voorslag knoop ertussen. Ik kan weer verder vissen.



Hierna gebeurd het nog een keer en ben ik m'n onderlijn kwijt, wat blijkt de lijn schiet van het gelijderingetje af en komt er naast tussen m'n molen klem te zitten waarna de boel afknapt. Ik ruim hem op en vis nog even met 1 hengel verder. 20:04 uur draai ik binnen met de 5 meter stok en zie ik een witte vis eraan hangen, een witte vis denk ik bij m'n eigen, weer een bijzonder exemplaar? Nou ja, dat is het zeker, er hangt een gefileerd tongetje met z'n staart aan m'n haak, echt bizar.



Ik bedoel hoe groot is die kans nou, aan beide zijde is het vel weg en het visvlees zit er nog aan. Even schiet het door m'n hoofd een of ander programma waarbij een duiker zo'n visje aan de haak heeft gehangen maar er komt niemand te voorschijn. Tijd om een lot te kopen in de staatsloterij denk ik. Om 20:30 uur begin ik op te ruimen en vertrek naar huis.

Vis greetz,

Willem

8 opmerkingen:

  1. Volgende keer iets korter laten liggen Willem :)

    leo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit komt uit de maag van een ZEEER hongerige vis me teen HEEEL grote bek.
      Toen ie je mesheft pikte en binnenzwolg bleef je haak gewoon zitten aan 1 van z'n vorige maaltijden, als je het formaat van de halfontbonden vis ziet kun je afleiden dat je iets moois gemist hebt ;)
      Jammer

      Verwijderen
    2. Hoi Vicious Pork,

      Is mogelijk ;-))).

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  2. Die tarbot lijkt op de foto groter dan in werkelijkheid dacht dat je een engelse meetlat gebruikte in inches.
    Bijzondere vangsten zeker met die horror vis, gebruik jij haken met fishfinder ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Herman#1306,

      Misschien omdat ie rond is? Nee, het zijn centimeters. Zou wel makkelijk zijn ;-))).

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  3. denk dat die bij het opspuiten van de 2e maasvlakte in 1 van die opzuigboten terecht is gekomen is die gelijk gezandstraald zo het huidje er af maar mooie vissen hoor joey

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Joey,

    Dan zou het visvlees er al af zijn ;-)Thx!

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen