zaterdag 14 april 2012

aas steken in Zeeland: 14 april 2012



Hallo vis vrienden,

Vandaag aas steken in Bruinisse, in iedergeval voor de wedstrijd van morgen en eventueel nog voor de voorselectie van het NK volgende week. De ene visser denkt dat het niet uitmaakt of je het aas nu in de winkel koopt en de andere visser zweert erbij, zelf steken, dus verser kan niet, zo blijven de smaaksappen in de pier en zager optimaal aanwezig en is de vangkracht het hoogst. Bij het gekochte aas uit de winkel blijft het misschien  nog even bij de leverancier, waarna ze in sommige winkels in een bak met zeewater nog een tijdje verblijven, totdat ze verkocht worden. Als ik m'n zelf gestoken aas nu over 7 dagen gebruik kan ik dan nog spreken van vers aas? Of zijn de geur en smaak stoffen afgenomen tot een niet prikkelde flauwe hap voor de vis? In iedergeval kan ik dat morgen mooi uit proberen, n's kijken of er verschil zit tussen aas uit de winkel of zelf gestoken aas.

Als ik aankom bij Bruinisse staat het water al aardig laag, en ik ga weer voor de plekken waar ik vorig jaar gestoken heb. Jammergenoeg valt het tegen, alleen af en toe een pier en voor de rest niets. Ik wandel een stuk door naar het midden stuk en daar gaat het beter. Wat pieren, zagers en witjes.



Na een dikke 2,5 uur gestoken te hebben vind ik het wel weer welletjes. Jammergenoeg te weinig voor een heel team. Maar ruim genoeg voor 1 persoon.



20 witjes, wat pieren en mooie zagers. Mocht het resultaat zodanig goed zijn met de wedstrijd morgen dan ga ik volgende week s'ochtends vroeg (05:30 uur om de files te vermijden) nog een keer (het tij valt of heel vroeg of vrij laat). Zo, nu eerst m'n rug laten bijkomen ;-(.

Vis greetz,

Willem

10 opmerkingen:

  1. Hee Willem,
    Je hebt een hele loopgraaf gegraven ik ben benieuwd of je zelfgestoken aas het verschil gaat maken.Helaas heb ik morgen dagdienst anders had ik zeker even komen kijken.
    Ik wens je veel succes toemorgen.

    Groetjes Maup.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Maup,

    Zo gaat het bij mij het beste, ik dacht dat ik ergens ook gelezen had dat je niet dieper dan 3o cm, mag spitten. Maar weet niet meer waar. Ok, Maup, bedankt!

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willem

      Ik zie dat je hebt staan prutsen.....sorry dat ik het zeg hoor (bloos)
      Als je nu weer eens deze kant op komt,bel me dan eens even van te voren Willem!!!
      Mocht je aanstaand weekend weer deze kant op willen komen om pieren of zagertjes te steken dan wil ik je graag een keertje de juiste plaatsen aanwijzen hier in de buurt van Bruinisse en Sint-Philipsland!
      Naast die brede strekdam waar je bezig bent geweest zitten heel erg weinig piertjes!
      Volgende keer parkeren bij de frietkar op de grote parkeerplaats (zo'n 500 meter verder asl waar je nu bezig bent geweest)
      Je hebt mijn e-mail adres nog denk ik he Willem!
      Laat het maar een keertje weten wanneer je deze kant weer op komt om te steken....dan geef ik je wel tips!

      Groetjes Kees

      Verwijderen
    2. Hoi Kees,

      Ik zit deze topic te lezen en ben erg geintreseerd hoe zagers steken in zijn werk gaat. Ik heb vaak genoeg zeepieren gestoken maar niet op deze locatie in Bruinisse. Normaal steek in in Yerseke of bij de Sophia haven in wissenkerke. Dan heb ik tussen de zeepieren wel witjes en slikzagertjes zitten maar geen gewone steekzagers. En die wil ik nu eens proberen te steken voor de tong en zeebaars. Gaat het steken gewoon hetzelfde als zeepieren steken of zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden. Mischien dieper ofzo of ligt het gewoon aan de plaats? Mag ik ook Zagers steken met een gewone vispas? Ik hoop dat je me een paar nuttige tips wil en kan geven. Mijn e-mail adres is winco@home.nl
      Groetjes Frank

      Verwijderen
    3. Hoi Frank,

      Ik weet niet of Kees reageert, maar met de vispas mag je aassteken volgens de regels en in de gebieden die in het bij behoorend boekje staan. Lijkt mij dat het overal hetzelfde is qua steken alleen op de eene plek zit meer als op de andere. Succes.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  3. Hoi Kees,

    Daar kwam ik wat later ook achter, de meeste die stonden te spitten was inderdaad wat dichter naar de frietkar toe. Het middenstuk was redelijk. Voorlopig heb ik nog genoeg aas voor de voorselectie a.s. zaterdag, zeker voor die 1e vis die er zit ;-). Bedankt voor je aanbot.

    Vis greetz,

    Willem

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Graag gedaan Willem!!!!

    Groetjes....en draai ze er VOORAL ZATERDAG uit!!!! ;)))

    Kiske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kiske,

    Gefeliciteerd met jou plaatsing las weer een mooi verhaal van je op zeevisland.com het blijft elke keer weer spannend zo'n selectie.
    En bedankt voor de suport, we gaan ons best doen als Zeevisteam Westland. Nog wat voorvissen en wat lijntjes aanpassen, meer kan je niet doen.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Willem,

    Ik ga deze zomer in zeeland op vakantie. Ik zou graag met bijvoorbeeld kunstaas (pluggen, blinkers etc.) in de oosterschelde willen vissen. Maak ik dan wel een kans om wat te vangen? Bijvoorbeeld in de sophiahaven?

    Groeten,

    Reint

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Reint,

      Ik heb geen ervaring daar dus ik zou het niet weten. Maar proberen kan geen kwaad lijkt me.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen