zaterdag 31 maart 2012

vangstberichten: zaterdag 31 maart 2012

Vandaag de 1e korpscompetitiewedstrijd met het Zeevisteam Westland op het strand van Noordwijk. Er strijden 30 korpsen uit Nederland en Belgie verdeeld over 5 wedstrijden in 1 jaar tegen elkaar. De zogenaamde Penn korpscompetitie (zie http://www.korpsvissen.nl/). Op weg naar "de sportvisser" in Noordwijk begint het al "lekker" halverwege krijgt m'n tomtom kuuren, hij springt steeds op een ander scherm en bij het invoeren van een postcode verschijnen er automatisch verschilende tekens. Nu was ie (1 jaar geleden) al een keer aangetast door het zout maar ik heb hem toch weer weten op te lappen, (waarschijnlijk wordt het nu toch echt tijd voor een nieuwe). Maar ik ben al 1x eerder daar geweest dus uit m'n geheugen vervolg ik m'n weg er naar toe.

Aangekomen in "de Sportvisser" trekt ieder korps een balletje wat het steknummer wordt voor het hele korps, bij ons is dat 28, zelf sta ik op B28 (loopafstand), de overige korpsleden staan op A28, C28, D28 en E28. Die worden keurig met " de platte" kar weggebracht (na van te voren een briefje getekend te hebben dat vervoer voor eigen risico is.) Er staat een harde NW-wind van 4 bft, die wat later oploopt naar 5 bft, af en toe wat regen, temperatuur 7 °C, als aas heb ik pieren, zagers en slikken.

Om 10:00 uuur mogen we beginnen na een duidelijk hoorn signaal. Ik start met de 4,5 meter Hiro Dream Surf, hoofdlijn gevlochten 12\100 mm met een nylon tapse voorslag onderlijn wapperlijntjes (haakje ls5013\f6) afgewisseld door afhouders, haakje f314\10, gevuld met een piertje\slikje of slikje\slikje. tommylood 200 gram. Al gauw blijkt dit niet toe rijkend te zijn en moet ik overschakelen naar 170 gram geankerd, dit loopt ook weg en ik schakel over naar 190 gram geankerd, doordat er wat vuil in het water zit mesheften en andere shitzooi loopt ook deze afentoe weg en schakel ik over op 210 gram geankerd.

Omdat er wat water over de zandbank een ondiep zwinnetje inloopt wordt dat gezien als de vloedlijn waar we achter moeten vissen,  jammer want de lijndruk wordt des te groter door de afstand en regelmatig gaan de lijnen door elkaar met verlies van onderlijn tot gevolg bij mij. Ongeloofelijk wat een stroming staat daar! Het lijkt me beter om om te schakelen naar de 5 meter stok die iets meer body heeft want de lijn staat aardig te trekken. 210 gram geankerd blijft wel lekker liggen maar als ik binnendraai komt het lood niet los van de bodem, waarschijnlijk doordat er veel vuil op de lijn zit. De boel knapt af, niet eens op m'n voorslag knoop maar halverwege de voorslag.

Bij mij in de buurt zie ik geen enkel visje naar boven komen. Wel kom ik John nog tegen van WJA Produkties die foto's en films maakt over het Zeevissen (en ook veel in de weer is voor Zeevistips.nl), leuk je nu eens te ontmoeten John. Om 14:00 uur is het weer tijd en eindig ik op de 0 en velen met mij. Aangekomen bij "de sportvisser" blijkt geen enkel korpslid van Zeevisteam Westland een vis te hebben gevangen en ik moet gelijk denken aan de woorden van Arthur van Tienen: Soms zit het mee, vaak zit het tegen.

In iedergeval starten we volgende keer vanuit de underdog positie en van daaruit kan het alleen maar beter worden. Van Jan Groenewegen krijg ik nog het overgebleven aas mee, waarvoor nogmaals bedankt! Zelf krijg ik het idee dat de vis, erg laat is dit jaar om weer gevangen te worden vanaf strand of verbeeld ik me dat nou?"

Hieronder nog een foto impressie van John (WJA Produkties).

1. Hoi Willem,

dat was zeker schrikken, vol in beeld. Uitgerekend veel wind en sterke stroming op de eerste wedstrijd. Ik heb zelf één vis kunnen zien vangen, voor de rest erg weinig aktie.
    Het kan vanaf nu alleen maar beter worden.

grt John.

2. Haha John,

Ik had meteen in de gaten dat jij het was.Ja veel was het niet, ik hoop dat het bij de voorselectie beter gaat.

3. Ha Willem,
    elke keer ben ik benieuwd naar jouw vangstberichten. Er is altijd actie. Gisteren stonden wij op steknr.16. Alleen Ruud en ik wisten vis te vangen. Met 3 vissen in vak C was ik spekkoper. En Ruud had er 2 in vak B. Gezien de vangsten over het hele veld hebben wij als team niet eens zo slecht gedaan.

grt

Johan

4. Hoi Johan,

Helaas weinig actie dit keer ;-). Dan hebben jullie het uitstekend gedaan en zitten jullie waarschijnlijk in de top. Op zich wel te verwachten want het zijn stuk voor stuk uitstekende vissers bij Rancar, die beslist niet onder doen voor de gesponserde teams.

5. Willem
    Je loopt toch niet te solliciteren naar een plekje bij Rancar ?
    Zo goed zijn ze nou ook weer niet ( ha, ha, !!)

Groetjes Jan Groenewegen

6. Ha Jan,

Dat niet, maar over het algemeen doen ze het beter dan ons. Maar te verslaan is iedereen ;-).

7. Hallo allemaal,

Ik hoop dat we in zeeland minder stroming hebben. Dit zijn we niet gewend. Trouwens leuke site ga zo door ..

groeten,

Marco

DAM/BD-STORE Team

8. Hoi Marco,

Gefeliciteerd met de 1e plaats, 4 van de 5 vis keurig. Ja de stroming mag van mij ook wel iets minder. Doen we, bedankt!

9. Hoi Willem,

Ik ben je gisteren mooi misgelopen want ik ben wel wezen kijken. Jammer dat jullie geen vis hadden maar de volgende keer zijn er in ieder geval genoeg kansen om hogerop te komen.

Gr. Kees de Mol

10. Hoi Kees,

ja jammer, ja lager kunnen we niet, hahaha. De volgende wedstrijd sta ik reserve als ik het goed heb. Kom je wel weer een keer tegen.