dinsdag 17 januari 2012

vangstberichten: maandag 16 januari 2012



Hallo vis vrienden,

Vandaag staat "de Zandmotor" op het programma, het lijkt me wel een interessante plek om te vissen zo'n dikke kilometer de zee in. Het dichtsbij om te parkeren blijkt het schelpenpad te zijn, maar na enig speurwerk op internet alleen toegangelijk voor fietsers en wandelaars er wordt ook nog duidelijk gezegd geen parkeer gelegenheid voor auto's dus in de berm parkeren zal wel verboden zijn? Om geen risco te nemen op een bon, parkeer ik m'n auto op het einde van de Machiel Vrijenhoeklaan. Van daaruit vertrek ik met een lichte bepakking richting de zandmotor 36 minuten later sta ik op "de kop" van de zandmotor.

Er staat een o-wind draaiend naar zo van 3 bft, temperatuur 3 °C, lw HvH 12:49 uur, hw 19:59 uur. 16:05 uur gaat de eerste hengel erin de 5 meter stok van Shimano, hoofdlijn 12\100 mm gevlochten met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes haakje ls5013f\6, gevuld met een pier (die er niet meer al te florisant uitzien), tommy lood 175 gram.

Net als ik begonnen ben komt m'n korpsgenoot van Zeevisteam Westland  Hans van Holstein aangelopen, die druk bezig is met foto's maken van de zandmotor. Tijdens een gezellig praatje krijg ik 1x een tik op de top maar bij het binnen draaien zit er niets aan. Hans vertrekt weer en ik zit te wachten op m'n eerste visje. 16:48 uur duidelijke tikken op de top en er komt een schar het strand op. om 17:05 uur gaat m'n 2e hengel erin de 4,5 meter Hiro Dream Surf, hoofdlijn nanofil 17\100 mm met een nylon tapse voorslag, dito onderlijn etc, etc. 17:11 uur een botje  en 17:50 een schar.



Al snel komt het water op en neemt de stroming toe, ik moet overschakelen op 170 gram geankerd, maar de stroming neemt nog meer toe en even later zit ik aan de 190 gram geankerd, dat blijft redelijk liggen, een enkele keer slaat ook dat van z'n ankers af. Het water komt trouwens erg snel op daar het is te vergelijken met Zeeland, je loopt een stuk naar achteren zet daar je spullen neer en voor dat je het weet kan je weer verkassen. 17:57 uur een botje met een wijtingkje, 18:10 uur een zware draai tegen de stroming in een triplet van 2 scharren en een bot. 18:32 uur een doublet wijtingkjes.



En dan hoor ik weleens verhalen dat schar niet bijt bij sterke stroming, als 190 gram geankerd bijna van z'n ankers vliegt en ik vang nog steeds schar lijkt me dat niet waar. Als je gewoon goed ankerd kun je ze nog steeds vangen naar mijn idee. 18:45 uur doublet schar, regelmatig zit m'n topoog nu dicht met van dat kleverige spul wat je alleen met je nagels kunt verwijderen (nafta?). 19:16 uur doublet schar, 19:33 uur doublet van schar en een gulletje.



19:45 uur doublet van schar en bot, 19:52 uur schar, om 20:05 uur ruim ik op bij het binnen draaien zit er nog een botje aan.



Een aantal maal visverlies gehad bij het binnen draaien, met een licht gehaakte vis en ankers die tegen een zandbankje aanlopen gaat het niet altijd goed. Leuke nieuwe stek, "de Zandmotor" je moet er wel een fikse wandeling voor over hebben maar er valt een goed maaltje schar te vangen daar momenteel. Totaal vang ik deze sessie 20 vissen, 5 botten\botjes, 3 wijtingkjes, 1 gulletje en 11 scharren.

Vis greetz,

Willem

13 opmerkingen:

  1. Hoi Willem je maakt het wel spannend om je verhaal in tweeën te vertellen
    Ik ben benieuwd hoe het was .

    Groetjes Jan Groenewegen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij staat hij er nouw nog hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Jan,

      Werd gisteren weer nachtwerk, moest eerst het andere vangstbericht afmaken, maar we gaan weer verder. Nog even geduld ;-)

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  3. Dus een leuke stek .
    Mooi voor van de zomer voor de zeebaars.
    Bedankt voor het pionieren .
    Je mag trouwens je auto tussen oktober en april langs de Monsterseweg zetten !!

    Groetjes Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Jan,

    Zeker een leuke stek, met die stroming verwacht ik inderdaad ook zeebaars daar. Graag gedaan dat pionieren was zelf ook erg nieusgierig hoe het daar zou zijn. Ok, dat is goed nieuws, scheelt weer looptijd, dus meer vistijd ;-)

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Peter(Fishguppy)18 januari 2012 om 08:11

    Hoi Willem(gaatvissen), een erg leuke en visrijke sessie, op een nieuwe stek!
    Idd vang je gewoon tijdens stroming schar, hoe haar nou iemand anders bijkomt, dat het niet mag stromen?

    Groetjes peter(Fishguppy)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Willem,
    '
    het is daar ook een moiie stek om vanuit de boot te vissen, dikke scharren, gul enz. Alleen jammer dat het er al weer vol met netten staat. Mn motor is weer gemaakt, dus als je nog een keer mee wil gaan we vanuit de boot vissen. Of ben je nog niet bekomen van de vorige keer?

    Zwagert Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Peter(Fishguppy),

    Bedankt voor je reactie. Ja, 2 km breed ook, dus genoeg plek voor andere vissers. Geen idee, ik heb het een aantal maal gehoord.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi zwager Peter,

    Ja er staan daar inderdaad netten, je bent goed op de hoogte. Lijkt me leuk maar wel bij een rustige zee ;-).

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Willem,

    Ik had het gehoord van Lennert dat je het op de zandmotor ging proberen,maar je weet het,voor je er erg erg in hebt sta ik (weer) op je plekkie.HaHa

    Groeten, en ik hou je in de gaten, Maup.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Maup,

    Haha, gezellig het strand is 2 km breed daar dus plek zat.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ben woensdag wezen vissen plm 3 km voor de zandmotor. Allemaal netten, alles is afgezet. Ben voor 'Sgravenzande gaan liggen met de boot, schar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Peter(zwager),

    En veel schar?

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen