donderdag 11 augustus 2011

vangstberichten: woensdag 10 augustus 2011

Vandaag zit ik te dubben, wel vissen, niet vissen, wel vissen, niet vissen. Aangezien het de dag erna nog steeds slecht weer is toch maar besloten om een hengeltje uit te gooien. Als ik aankom bij het Noordzeekanaal is het weer druk met vissers. O ja, woensdagavond de tongencompetitie van Zeevistips.nl is bezig, ik loop een klein stukje naar rechts en daar is nog een mooi plekje over.

Er staat een harde zw-wind van zo'n 6 bft met stoten naar 7 bft, maar goed te doen hier heel wat beter als een w-wind, temperatuur 16 °C met regelmatig een regenbui. Om 21:05 uur gaat de eerste hengel erin de de Berkley heavy feeder, hoofdlijn gevlochtenlijn, onderlijn korte wapperlijntjes, haakje ls-5013f \6 gevuld met een piertje of een zager, tommy lood 175 gram.

Het aas heb ik dit keer groot ingekocht, met de vakantie hoop ik toch wat meer te kunnen vissen, dus dit keer besteld bij J.Bijl Zeeaas via de post (Google is your friend). Het komt aan in een goed verpakte doos gevuld met luchtkussentjes en gekoeld met 2 flessen water (zal wel ijs geweest zijn) 4 pakjes steekzagers keurig verpakt in kranten met turf en 50 zeepiertjes, bovenop (zonder turf). De zeepiertjes zijn wat rood\oranje maar dat zal de tijd van het jaar wel wezen. Ik doe ze gelijk in een bakje met een laagje zeewater (zonder pompje) in een koelkast bij 7 °C (Tom#1256 bedankt voor de tip) De steekzagers (zien er perfect uit) gaan gelijk in een nieuw krantje (elke dag opnieuw) en zo hou ik ze een dikke week goed.

Totaal betaal ik voor 10 ons steekzagers en 50 zeepieren 40 euri + 6,75 euri porto kosten, de porto kosten zijn voor mij te verwaarlozen want die ben ik normaal gesproken al kwijt als ik naar m'n reguliere hengelsportzaak rij. Totaal bespaar ik een 30 euri wat weer mooi meegenomen is.

Binnen 5 minuten heb ik al een mooie aanbeet, maar bij het binnen draaien zit er niets aan. Na 40 minuten zet ik m'n 2e hengel erbij de sportex feeder, hoofdlijn gevlochtenlijn, onderlijn metalen afhoudertjes haakje f31\8, tommy lood 150 gram. Om 22:36 uur komt het eerste tongetje naar boven, net ondermaats. 22:51 uur volgt er nog een. En 23:05 uur gaat het zo zwaar dat ik denk minstens een 40+ tong aan de haak te hebben , wat blijkt, zelf heb ik 1 maatse tong en de gevlochten lijn van een van de buuren rechts die er een polsdikke paling aan heeft van een dikke 80~90 cm.

23:31 uur een tongetje, 23:53 uur een maatse tong, 00:12 uur een botje.

00:18 uur tongetje, 00:29 uur tongetje, net niet aan de maat dus ook deze gaat retour NZK. Om 00:45 uur gaan beide buurmannen links van me weg ze moeten nog een stukje (Elburg dacht ik?) De resterende zagers mag ik hebben, waarvoor nogmaals dank! 01:06 uur tongetje.

01:24 uur tongetje, 01:40 uur een scholletje en 01:51 uur een net aan maatse tong die het aas van 2 haken genomen heeft.

02:04 uur tongetje, 02:39 uur doublet van een maatse met een ondermaatse tong.

03:07 uur een doublet tongetjes, 03:14 uur tongetje, 03:43 uur tongetje.

En dan valt het stil dichtbij niets, ver weg niets. Om 04:01 uur weer een maatse tong, 04:08 uur tongetje, 04:26 uur tongetje.

04:33 uur een doublet tongetjes, 04:47 uur een mooie maatse tong.

Om 05:15 uur begin ik op te ruimen, bij het binnen draaien van de 1e hengel zit er een triplet tongetjes aan, de 2e hengel levert me nog 1 tongetje op.

Plaatje maatse tongen:

Totaal vang ik deze sessie 29 vissen, 1 botje, 1 scholletje en 27 tongen(tjes) waarvan 6 maats.