dinsdag 26 juli 2011

Ingezonden vangstbericht van: Eurovissers Lennert#1287 & Danielle#1288

Aangezien Danielle een weekje vrij was, even een weekje op vis wezen jagen. Deze week begint ze bij haar nieuwe baan, de week erop op vakantie dus nu maar even wat vaker gaan!

De week start op vrijdag 15/07.

We hadden gehoord dat op Vlaardingen de tong goed te vangen was, dus maar eens die kant op gegaan. We hadden daar afgesproken met Arjan Geelhoed. Eenmaal aangekomen bleek dat we niet enige waren die ons geluk hier wilde beproeven, het was erg druk en de enige plek waar we met z'n 3-en konden staan was links naast het Delta hotel, nou ja… het is niet anders. Het is net voor hoog water als we ingooien
Na de 1e draai ving Arjan direct een grote bot, Danielle ook en Lennert wist er een doubletje bot/paling uit te trekken, dit belooft wat voor vandaag. Arjan wist daarna nog een aantal ondermaatste tongetjes te vangen en er kwam zo nu en dan eens een botje naar boven. Niet bepaald om over naar huis te schrijven.

Tussendoor nog even langs de Chinees gegaan om wat af te halen, want van al dat vissen krijg je toch wel honger. Het leuke aan Vlaardingen is dat er ook regelmatig mensen langs komen wandelen voor een praatje, dit keer hebben we een heuze BN'er langs de waterkant mogen ontmoeten en niet zomaar eentje! Het was Bas (Bassie) van Toor.
Hoe lager het water werd, hoe moeilijker het vissen werd, vanaf de plek waar we stonden zit je erg snel vast en dat heeft ons ook de nodige onderlijnen gekost
Toen het donker werd wist Lennert er 3 maatste tongen eruit te trekken, Danielle 1. Arjan heeft helaas alleen ondermaatse tongen weten te vangen. Vangsten vielen tegen, maar al met al een gezellig vis avondje!

Maandag 18/07

Het weekend hadden we familieverplichtingen in Brabant, dus dan maar op maandag vissen. Bijkomend voordeel is dat het direct een stuk rustiger is aan de waterkant. We hadden alle keuze en besloten wederom links naast het Delta hotel te gaan staan, maar dan op de bocht en onder de paal. De plek die me eerder al wat mooie tongetjes opleverde. Ondanks het beroerde weer toch vol goede moed begonnen. Ongeveer gelijktijdig dat onze onderlijnen het water raakte, kwam er een klein meisje met een vast hengel in haar hand en een man aangelopen. De man vertelde dat hij haar de hengel net had gegeven en dit haar eerste keer vissen was. Danielle heeft haar geholpen met opbouwen en ze kon vissen. Vrij snel zat ze vast in de stenen, zowel zijzelf als de man die erbij was kregen 'm niet los dus toen ik maar een ruk gegeven en je raad het al…. lijn gebroken, gelukkig alleen het haakje kwijt dus een nieuwe opgeknoopt en ze wist zowaar 3 visjes te vangen, 1 grondeltje en 2 roofbleitjes.

Nou verhaal gaat dus niet over onze vangst, aangezien er niets over viel te vertellen er gebeurde helemaal niets. Even later kwam Arjan van Drunen even langs wandelen en die vertelde dat er op het ponton wel gevangen werd, verkassen dus maar! Daar kwamen we naast John de Vries te staan. Die had al wel een paar tongetjes gevangen, dus de hoop om wat te vangen steeg weer. Danielle wist daar nog een maatste en ondermaatste tong te vangen en een paar botjes, Lennert kwam niet verder dan 1 verminkte bot.

Aangezien we het inmiddels aardig koud hadden en er weer flinke donkere wolken aan kwamen er maar mee gestopt. Van John nog wat tongetjes meegekregen, dus we konden toch de visstand in de vriezer op peil houden. Wederom geen geweldige visdag.

Woensdag 20/7

Na een rustdagje waren we wel ff klaar met Vlaardingen en besloten we weer eens een dagje op het strand te vissen, er is met dit slechte weer waarschijnlijk toch geen hond op het strand, dus kan dat wel weer eens. Aangekomen in monster zagen we zon, droog wegdek en de wind viel ook mee. Na wat aas bij Avicentra te willen halen bedachten we ineens dat Avicentra in Monster op woensdag gesloten was. Maar ja toen stonden we al bijna voor de deur. Na nog wat zagers over te hebben zijn we toch maar naar de molenslag gereden. Het was druk op de parkeerplaats, dus maar even kijken of het niet al te druk was. Nou…. dat was het dus wel…. volgens mij was dit de enige plek in Nederland die geen beroerd weer had, was ook geen golfje te bekennen dus maar weer in de auto stappen. Mja…. wat nu…. We kunnen in ieder geval even langs Maassluis rijden om wat aas bij te halen. Daarna maar gewoon doelloos richting europoort rijden, hebben maar besloten om naar de Oude Maas gegaan.

Het was hier ook redelijk druk maar nog wel een plekje kunnen vinden. Naast ons stond een vader met z'n dochter die er vorige keer dat we er vistten ook waren. Van hem gehoord dat er weinig tot niets gevangen werd. Geen goed vooruitzicht dus. We wisten dat Arjan van Drunen ook van plan was daar te gaan vissen en maar ff gebeld met het slechte nieuws. Eenmaal daar aangekomen was hij met een vismaat Leonard. Zij besloten een andere stek te proberen en na een uurtje zouden we contact houden. In dat uurtje hebben Dani�lle en ik niets gevangen en ook geen aanbeet op de toppen gezien, dus maar even bellen. Arjan wist ons te melden dat ze allebei in hun 1e draai beide een 30+-er gevangen hadden. Spullen in de auto en verkassen dus.

Eenmaal daar aangekomen bleek dat er nog 2 mensen waren aangekomen, vangsten waren goed alleen was er eigenlijk geen plek meer. Iedereen toch gemoedelijk een stukje opgeschoven, zodat Danielle en ik toch met een hengeltje erbij konden staan. Arjan vertelde waar we konden gaan liggen zonder elkaar dwars te zitten en wees voor Danielle een paal aan. Dat nam ze iets te letterlijk en gooide vol tegen de paal op. Gelukkig niet vast, dus niets aan de hand. Arjan en de anderen wisten tong na tong eruit te trekken, Danielle ving een tong en ik…… 1 bot.

De tijd erna wist Danielle er af en toe een botje en een ondermaats tongetje eruit te trekken ik niets.. Erg frustrerend kan ik je vertellen! Nu is het niet zo dat ik niets ving, ik had namelijk een gigantisch zware draai en zag het al helemaal zitten. Hij kwam eindelijk boven en het was…… een lang stuk lijn met een mooi tong onderlijntje en lood. Aangezien ik niets ving met mn plastic afhouders meteen die er aangedaan, maar zonder succes. Tegen een uurtje of 12 gingen Arjan en zijn maat er vandoor na een hele mooie vangst. (weet het niet meer precies, maar geloof een stuk of 10 p.p. met mooie maten ertussen!) waarvan wij er ook nog 3 in onze emmer kregen! Tegen een uurtje of 1 de 2 anderen ook. Plek voor onszelf dus. Meteen 2e hengel klaar gemaakt en die er ook ingegooid, maar wat ik ook deed ik ving helemaal niets meer. In de tussentijd wist Danielle er nog wat botjes uit te trekken. Tegen een uurtje of 3 wist Danielle me toch maar over te halen om ook weg te gaan. De laatste draai wist ze er nog een maatse tong er uit te trekken. Enigszins gefrustreerd richting huis.

Donderdag 21/7

Mja…. dan mocht ik wat gefrustreerd zijn de dag ervoor, ik ga dus echt niet opgeven he!? Dus maar weer naar dezelfde stek toe. Arjan van Drunen stond er al en had al 3 tongen weten te vangen. Wij snel opbouwen en lijnen erin gegooid. Ook meteen maar wat nieuwe spullen gekocht, want ik vond dat dat de oorzaak was :p

In 1e instantie maar weer met de plastic afhoudertjes en in de tussentijd nieuwe haakjes aan m'n "gevangen lijntje" en stalen afhoudertjes op een andere lijn gemonteerd. Toen ik ze wilde vervangen haalde ik in en…… meteen een maatse tong. Ja…. ga ik ze nu vervangen of niet!? Toch maar gedaan en was er blij mee. Even later had ik weer een hele zware draai, dacht in het begin vast te zitten, maar mijn lijn gaf toch wat mee. Eenmaal op de kant zag ik dat ik een persoonlijk record mocht noteren! Een mooie lap van 39 centimeter.

Arjan ging weer rond een uurtje of 12 huiswaarts met een stuk of 9 tongen. De hele sessie regelmatig een tongetje gevangen. Hoe later het werd, des te minder ik begon te vangen. Vandaag was het echter Danielle die weinig ving, die bleef helaas op 1 steken. Ik wist er dit keer 8 maatse tongen te noteren (en de nodige botjes) en was helemaal trots op m'n nieuwe PR. Tegen 5 uur 's ochtend ruimde we de hengels op en gingen richting huis.

Dat Danielle moe was bewijst deze foto wel.

En nog een foto halverwege de vissessie:

Vrijdag 22/7

We stonden vandaag behoorlijk moe op, de visnachten begonnen hun tol te eisen. Na hevig twijfelen Arjan Geelhoed gebeld of hij nog ging vissen, het antwoord was natuurlijk "Ja" en bij ons begon de zin ook steeds meer op te komen dus afgesproken om te gaan vissen. Alleen waar was even de vraag, maar besloten om richting Rozenburg te rijden en maar even kijken waar de keuze op zou vallen. Arjan gaf als opties de waterweg en het Calandkanaal. Mja, Calandkanaal nog nooit gevist dus leek me een mooie uitdaging. Weer op automatische piloot naar Avicentra en zagers gehaald en door naar het Calandkanaal.

Eenmaal daar aangekomen bedachten Danielle en ik waarom hebben wij alleen zagers gehaald!? Nou ja, zoals ik al zei…. het was op de automatische piloot en na alleen maar op tongen gejaagd te hebben zat dat er nog helemaal in geprogrammeerd. Na onze onderlijntjes een beetje verbouwd te hebben 1 hengel ingegooid. Nadat we stonden te praten kwam ik er al snel achter dat ik de enige was die hier echt wilde vissen. Bij het inhalen haalden we ook pruiken wier naar boven waar Ruud Gullit in z'n jongere jaren nog jaloers op zou zijn geweest. Maar kon de 1e haal wel meteen een vangst(je) noteren. Er hing een klein wijtinkje aan m'n haak. Tijdens de 3e haal braken zowel Danielle als Arjan hun lijn en toen waren ze er echt klaar mee en moest zeggen dat ik die pruiken ook niet echt kon waarderen, Ruud Gullit heeft niet voor niets zijn haar afgeknipt ;-) . Dus maar naar de overkant gereden om aan de waterweg een visje te verleiden om z'n lip te laten piercen.

Vangsten waren hier redelijk, al was het allemaal klein. op 1 visje na die Arjan wist te vangen, een maats tongetje. De vermoeidheid was bij Danielle en ik duidelijk te merken en dat ging ook ten kostte van het vissen. We wisten wel de nodige visjes te vangen, maar waren af en toe te lui om de hengel in te halen. Af en toe kwam er ook een klein jongetje even langslopen die met z'n vader aan het vissen was. Na een tijdje met hem een praatje gemaakt te hebben zei hij dat hij geen vis lustte. Mja…. dat heb ik eerder gehoord, Danielle lustte tot we gingen vissen ook geen vis, maar moest van mij alles proeven wat ze ving en je raad het al… ze lust ze nu! Dus hem ook maar eens verteld dat ie dan maar eens een vers gevangen tong moest proberen en dat ie dan zeker van gedachte zou veranderen.

Om een uurtje of 2 waren we er klaar mee, Arjan had geen zin om z'n tongetje mee te nemen dus die maar aan onze kleine buurman gegeven, om m'n statement kracht bij te zetten. Daarna nog maar even de hengel binnen halen en opruimen. Mijn laatste draai leverde zowaar nog een tripletje op en bij Danielle nog een doubletje. Waardoor we beide op zo'n 10 visjes zijn geeindigd. Arjan wist er een stuk of 18 binnen te slepen. Wederom een gezellige dag, maar zeker tijd om naar bed te gaan!

Zaterdag 23/7

Vandaag lekker uitgeslapen, maar eigenlijk was het nog steeds niet genoeg. Maar ja, we moesten er wel uit anders was Avicentra dicht. Danielle ging aas halen, terwijl Lennert voor het eten zorgde. Danielle had wat piertjes en slikjes gehaald, de fout van de dag ervoor maken we niet nog een keer. Nog met Arjan Geelhoed gebeld, aangezien het weer er goed uit zag en we dus weer lekker konden vissen.

De keuze viel op tong in Vlaardigen, dit keer rechts van het Delta Hotel. Hmmm… piertjes en slikjes gehaald….. Ach…. lekker belangrijk! Even snel op google maps gekeken wat op een stek leek waarvan ik dacht dat we wel konden vissen en de straatnaam doorgebeld. Aangezien Danielle en ik nog even langs m'n zus moesten om haar dieren eten te geven, aangezien ze een weekje weg was. Daarna richting Vlaardingen gereden. Arjan was er al en liet weten dat de door mij gekozen straat een fietspad was (wat hem overigens niet tegenhield om er alsnog overheen te crossen) Tijdje later belt ie: "Hier gaan we dus niet zitten, 3x gooien, 3x lijn kwijt….) Oeps…. blunder nummer 2 van mij vandaag! Achteraf hoorde we ook nog eens dat dit een homo ontmoetingsplek was. Misschien wel de belangrijkste reden om daar nooit meer naar terug te keren.

We waren inmiddels in Vlaardingen en besloten afzonderlijk naar een weg te zoeken die tot de Waterweg zou lopen. Na verschillende doodlopende straatjes tegen te zijn gekomen reden we langs Arjan en bespraken we welke kant we op zouden gaan, aangezien google maps niet zo betrouwbaar is als je zou denken. We reden langs de kaart van Vlaardingen en na een blik op de kaart van Vlaardingen te hebben geworpen nog maar 1 straat proberen anders maar richting het ponton. Dat bleek de goeie straat te zijn, we kwamen aan en zagen direct een bekend gezicht. Ruud Roskam stond er met een vismaat van hem, we zijn dus blijkbaar op de goeie plek.

Er was inmiddels een aardig windje komen opzetten dus auto tegen de wind in zetten en achterklep open, zodat we nog wat beschutting hadden. Ook regende het lichtjes, maar dat mocht de pret niet drukken. Het begin was aardig, al was het erg ondiep waar we zaten. Arjan wist een botje te landen, ik een grondel (ja, ja grondel…. hij was groot….. voor een grondel) en Danielle was helemaal lekker bezig, die wist een grondeltje, botje en een brasem van 44 cm eruit te trekken. Arjan en ik hebben haar nog voor de gek gehouden dat er geen tijd was voor een doek en dat ze 'm meteen moest onthaken, omdat ie anders dood zou gaan. Daan deed dit dus en nadat ze hem teruggegooid had, had ze door dat we haar voor de gek hielden, maar ja…. toen zat ze al onder het slijm.

Het weer werd in de tussentijd slechter en slechter, het regende keihard en het was met die wind erbij behoorlijk koud geworden, waardoor het vissen bijzaak werd. Schuilen in de auto was op dat moment ff wat belangrijker. Rond 12 uur besloten we te kappen met vissen (voor zo ver we daar nog mee bezig waren) en een kroegje opgezocht in Vlaardingen. Daar onder de vlekken en met stinkende kleren nog gezellig een drankje gedaan om vervolgens rond een uurtje of 2 weer huiswaarts te keren.

Aangezien het weer zondag weer beroerd was besloten om zondag maar lekker een lui dagje te houden, Danielle moest maandag voor het eerst bij haar nieuwe baan beginnen dus een beetje rust was welkom!
Al met al een visweek met niet echt spectaculaire vangsten, maar de pret was er niet minder om!