zondag 1 mei 2011

vangstberichten: zondag 01 mei 2011

Vandaag vis de laatste van de 4 koppelwedstrijden van Avicentra in Monster samen met m’n koppelmaat Berend Ravestein. Er staat een harde no-wind van 5 bft met windstoten naar 6 bft. temperatuur 9 °C langzaam oplopend naar 13 °C, in het begin nog vrij koud later een lekker zonnetje. In “de Viskeet” heb ik steknummer 9 getrokken en we worden weer keurig met “de platte” kar weg gebracht (Leen bedankt!) Om 09:00 uur krijgen we het sein om te beginnen en ik start weer met de heavy feeder nylon 20\100 mm met een tapse voorslag, onderlijn lange afhouders (wit), haakje 10 piertje\slikje of slikje of piertje.(reserve onderlijn korte metalen afhoudertjes haakje 10), plat lood 170 gram ongeankerd, afgewisseld met tommy lood 175 gram ongeankerd.

Ik begin vrij vooraan en om 09:13 uur komt er een botje naar boven, Berend vangt er ook 1 en wat later een mooie doublet. En dan lijkt de “koek”op, het duurt lang voordat er weer een visje aan de haak zit. Bij wedstrijden hou je je buuren goed in de gaten en als de buuren rechts van ons, van ver redelijk wat bot beginnen te vangen schakel ik over op de 5 meter stok  met een wapperlijn en 170 gram geankerd lood (de stroming is behoorlijk sterk) wat gelijk resultaat oplevert in de vorm van een doublet bot om 11:01 uur.

Maar dan krijgen we pech, onder een luide krak…… werpt Berend z’n hengel in 2 stukken en vist verder met mijn heavy feeder. Als ik hierna wil indraaien gaat het bijzonder zwaar, na een tiental meters een harde snap… en m’n lijn is gebroken, pech! Ik schakel nog even over op een spoeltje met gevlochtenlijn met een tapse voorslag (met geankerd lood moet dat wel kunnen) maar op een gegeven moment zie ik m’n lijn slap liggen en zijn m’n buuren links van me aan het “klussen” met mijn lijn, ff knippen en klaar. Ik schakel weer over op een spoeltje met nylon en om 11:19 uur komt er weer een botje, 12:06 uur volgt er nog 1.

Als het water licht op begint te komen komt de vis wat meer richting het strand en om 12:30 uur volgt er een apart botje, niet alleen omdat ie 9 cm is (een 1 punter) maar omdat z’n onderkant ook bruin is en dat zie je niet zo vaak.

12:44 uur een doublet bot, 12:51 uur nog een botje.

En in de laatste draai om 12:58 uur halen Berend en ik er ieder nog een botje uit.

Totaal komen we aan zo’n 17 vissen. Je kunt alweer merken dat het aantal vis toeneemt op het de strand, er zitten toch wat grotere botten bij en ook deze wedstrijd werden er weer een paar zeebaarsjes gevangen waarvan 1 hele mooie van 44 cm. Bij deze wedstrijd komen we uit op een 10e plaats (dacht ik), van de 4 wedstrijden is er 1 schrapper en bij de prijsuitreiking blijken we het tot onze verbazing niet eens zo slecht te hebben gedaan, een mooie 5e plaats overall en we winnen ieder een (zee)waterdichte tas van Penn.

Dat brengt me wel bij het volgende dillema, wat is handiger een kist of een tas op je rug? Misschien is ie ook nog te gebruiken als luxe aastas. In iedergeval waren er mooie prijzen en hebben we lekker gevist. Berend, koppelmaat, bedankt!
Van Berend en Jan Groenewegen krijg ik nog het restant aas mee, waarvoor nogmaals dank!. En Avicentra bedankt voor het organiseren van de wedstrijden er gaat toch een hoop (vrije) tijd inzitten.

Zodra ik de uitslag heb plaats ik hem hier weer onder: