maandag 16 mei 2011

vangstberichten: maandag 16 mei 2011



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik het overgebleven aas opmaken aan het Noordzeekanaal. Er staat een harde w-wind van 5 bft, temperatuur 12 °C, een paar spatjes regen, maar door de hoge bomen heb ik weinig last van de wind en zit ik vrij comfortabel daar aan de waterkant. 15:05 uur gaat de 1e hengel erin, de 5 meter stok, hoofdlijn nylon 22\100 mm met een tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje f314\8, piertje\slikje of een zager, tommy lood 175 gram.

In het begin gebeurd er weinig, geen stootje te bekennen op de top. 15:25 uur gaat de heavy feeder erbij, nylon 20\100 mm met een tapse voorslag, dito wapperlijn, tommylood 150 gram, dito aas.
Om 16:22 uur de eerste tikjes, een zwartbek grondeltje, niet bepaald het soort vis waar je op zit te wachten, maar goed, weer eens een aanbeet gezien. 16:27 uur een paar ferme tikken op de 5 meter stok en dan niets meer, even wachten en nog een keer. Het lijkt op een tong aanbeet, bij het binnen draaien een leuke weerstand en het is er 1. De eerste maatse tong van dit jaar. Krab aan de maat (leuke woordspeling ;-).

Over krab gesproken, die zitten er vandaag wel, bij het binnen draaien van de 1e grondel valt er 1 van de haak en totaal verlies ik 4 haaklijntjes aan krab deze sessie.



17:04 uur weer een zwartbek grondeltje, (ik vang er nog 1 maar die vergeet ik te fotograferen). 17:49 uur gaat de feeder tekeer, ik hoop op nog een tongetje maar het is een bot.



Het is steeds lang wachten en dan opeens weer een aanbeet. 18:12 uur een "lijnenslopertje" (paling) op de 5 meter stok van ver (56,5 cm). De haak diep ingeslikt, dus ik knip de lijn door en zet hem terug, want paling is beschermd en om nu zo'n haakje van 15 eurocent uit z'n bek te rukken met ingewanden erbij doet zo'n beestje ook geen goed. Bovendien is paling een erg sterke vis en overleeft zo'n haakje wel, na een tijdje roest de haak vanzelf weg (als het goed is). 18:25 uur weer een bot op de feeder.



Hierna is het lange tijd niets meer, om 20:31 uur zit er opeens weer leven in de feeder, als ik hem binnen draai lijkt het net alsof er een vuilniszak met water aan zit, ik denk bij mezelf doordraaien Willem, doordraaien, het lijntje knapt vanzelf wel als het niet meer gaat. Bij de kant aangekomen lijkt het net alsof ik vastzit en opeens schiet er een snoekbaars het water uit (haakje f314\8), een beetje mazzel heb ik wel, want hij komt op de stenen terecht en schiet los van de haak, maar ik kan hem pakken (55 cm meet ie).




Nu weet ik eigenlijk niet of je snoekbaars uit het Noordzeekanaal mee mag nemen en wat de miniummaat is, met zo'n zoetwatervis hou je je eigenlijk niet zo mee bezig, dus ik besluit hem terug te zetten.
Om 21:18 uur weer een bot op de feeder en 21:38 uur weer een palinkje op de feeder, ook bij deze zit de haak te diep naar m'n zin, dus draadje door knippen en weer laten zwemmen.



Hierna begin ik alvast op te ruimen, op de 5 meter stok heb ik al wat tikken gezien en na de feeder opgeruimd te hebben draai ik deze binnen, net wat ik gehoopt had nog een maatse tong als afsluiting.



Totaal vang ik deze sessie 11 vissen, 3 zwartbekgrondeltjes, 3 botten, 2 palingen, 1 snoekbaars en 2 maatse tongen. De wachttijd was soms erg lang, maar de vissoorten erg gevarieerd en dat is ook wel weer leuk.

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten