zaterdag 8 januari 2011

vangstberichten: vrijdag 07 januari 2011



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik een poging wagen op de pier van Hoek van Holland, gek genoeg vis ik hier nooit, eigelijk dezelfde vrees als Jan Groenewegen (Eurovisser#1172), het vastzitten. Toch speelde het al een tijdje in m'n hoofd, goede scharvangsten bij de pieren van Scheveningen en Ijmuiden, dus waarom niet bij Hoek van Holland?

Daarna wat vangstberichten gelezen over weer afnemende vangsten van de pieren maar Hoek van Holland nog steeds goed, dus het karretje maar te voor schijn gehaald wat ik al enige tijd niet gebruikt heb, hmmm, 2 zachte banden. Op naar het benzinestation om ze op te pompen, shit, de aansluiting werkt niet. Naar Avicentra in Monster om 50 piertjes te halen en Leon weet de oplossing voor m'n banden probleem, bij de plaatselijke fietsenmaker een oversteek nippel erop en ik krijg m'n banden vol met lucht terug. Klasse Leon! Bedankt voor de service!

Als ik de pier op wandel met m'n karretje staan er een stuk of 15 vissers te vissen, de vangsten varieeren van nog niks tot wat wijting en wat schar. Ik besluit helemaal naar achteren te lopen en wil eigenlijk vissen naar de strandzijde toe maar daar aangekomen liggen er een hoop rotsblokken half onder water dus wordt het toch de waterweg.

Er staat een zzw wind van zo'n 3 a 4 bft, die later in de sessie aanzwelt naar 5 bft, temperatuur 5 °C, heel afentoe wat lichte motregen, hw HvH 16:46 uur, lw 01:06 uur op 08-01-2011. Om 17:00 uur lanceer ik de 5 meter stok, hoofdlijn gevlochtenlijn 10\100 mm, onderlijn wapperlijntjes, haakje f31\6, gevuld met een pier, lood 170 gram geankerd. Ik besluit relaxed te vissen met 1 hengel, omdat m'n rechter schouder enigzins geblesseerd is doordat ik iets verkeerd getild heb, bovendien gaat het me meer om de fun dan om de aantallen.

5 minuten nadat ik ingeworpen heb zie ik al de eerste tikjes en om 17:07 uur draai ik een wijting en een schar naar boven. Opnieuw aan aazen en en niet veel later weer tikjes, 17:18 uur opnieuw een wijting met een schar, 17:31 uur een schar. En het is leuk vissen zo, om de 10 minuten wel een aanbeet te zien, ik zit te genieten ;-)



En 17:43 uur weer een schar, 17:52 uur een schar met een wijting.18:07 uur een schar en een wijting met een zeeprik 15,5 cm die de wijting los laat zodra die op de stenen valt.



Een apart beestje, zo'n zeeprik, schijnt niet tot een vissoort gerekend te worden, maar is een parasiet die het bloed en weefsel uit de vis zuigt.



Om 18:22 uur een wijting, 18:35 uur een schar met een gulletje en 18:54 uur een schar met een wijting.



Om 19:08 uur een schar, 19:18 uur nog een schar en 19:26 uur een gulletje net onder de maat.



19:40 uur een schar met een gulletje, 20:03 uur een schar en om 20:19 uur een doublet schar.



Rond 20:30 uur komt de uitgaande stroming erin en 170 gram geankerd hobbelt weg, desondanks dat krijg ik nog steeds aanbeten, ondanks dat ik m'n lijn nu bijna evenwijdig aan de pier moet binnedraaien kom ik niet vast te zitten (en dat verbaasd me enigzins)en zit er nog steeds een visje aan. 20:34 uur een schar, 20:47 uur een schar met een gulletje en om 21:00 uur nog een schar.



Hierna vind ik het wel weer mooi geweest en ruim m'n spullen op. Geen materiaal verlies gehad, zelfs geen haakje ;-)Totaal vang ik deze sessie 27 vissen en een zeeprik. 17 scharren en 2 maatse wijtingen gaan mee voor de pan.



De meeste vissers zijn al weg, halverwege vraagt er nog een visser naar m'n vangst en roept opeens Willem(gaatvissen)? Het blijkt Maup te zijn die net begonnen is samen met z'n neef Angelo. We wensen elkaar nog een gelukkig nieuwjaar en "goede" vangsten voor 2011.



Tijdens het praatje heeft Angelo beet en draait er een mooie maatse gul uit een scharretje floept eraf.



Lekker gevist daar op de pier van Hoek van Holland, een echte aanrader!

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten