zaterdag 18 december 2010

vangstberichten: vrijdag 17 december 2010

Vandaag vis ik mee op de Hendrik II, niet met de Titanenstrijd die zich daar vandaag afspeelt, maar door het lot mag ik mee om vrij te vissen. Al vrij vroeg ben ik van huis vertrokken rond 05:45 uur want om 08:00 uur vertrekt de boot. Achteraf had ik nog vroeger weg moeten gaan want doordat de wegen onder de sneeuw zaten was het behoorlijk glibberig rijden.

Uiteindelijk kom ik rond 08:40 uur aan en gelukkig zijn ze nog niet weg, er blijken er meer problemen te hebben met het weer. Als er dan toch niemand meer komt vertrekken we rond 09:00 uur, de Grevelingen op. Met het koelen van het bier hebben we in iedergeval geen problemen ;-).

Het is ijzig koud, 1 °C, met een NW wind van 5 bft, die later aantrekt naar 6 bft. Na even gevist te hebben duik ik de kajuit in voor 2 warme bekers koffie, 2 kommen erwtensoep en een uitsmijter, want op een lege maag is het niet "lekker vissen". De vangsten vallen erg tegen, we verkassen een aantal maal maar een enkel visje komt er boven, wel een mooie overigens een schol van 46 cm (dacht ik) gevangen vanaf het achterdek door Joost Holleman. De bedoeling is overigens voor "de Titanenstrijders" er de grootste maatse wijting uit te trekken.In de middag vangt Koos Hubbers ook een schol maar een iets kleiner versie(wel een maatse).

Bij een aantal andere vissers zoals ik nog steeds niets, zelfs geen aanbeet te bespeuren. Maar goed, het is erg gezellig aan boord en er wordt wat afgelachen. Vooral Tom Brasser heeft een hoog humor gehalte waardoor je de visserij bijna zou vergeten. Z'n vader Harrie Brasser zit ook aan boord na het winnen van een ticket voor de Titanenstrijd door het vangen van de grootste bot bij een van de vorige evenementen. Knap en respect dat je met 75 jaar in deze kou en wind de strijd aan gaat, een echte bikkel.

Rond 15:00 uur vraagt de schipper of we al weg willen, totaal zijn er dan zo'n 10 vissen gevangen met 17 man\vrouw, dat geeft wel een beetje aan hoe slecht de vangsten zijn. Maar die-hards die we zijn, zeggen tegen de schipper dat we nog niet weg willen, eerst moet die maatse wijting gevangen zijn. We krijgen nog een half uur en dan wonder boven wonder trekt Joop Geschiere er op de valreep een mooie maatse uit van 38 cm en prolongeerd hij zijn titel Titaan 2009 naar Titaan 2010! Proficiat Joop!

In een van de laatste draaien wordt het nog spannend ook Tom Brasser haalt er een wijting uit, 39 cm blijkt ie te zijn. Uiteindelijk een van de vele geintjes van Tom en blijft Joop Titaan. Zelf heb ik gevist met korte wapperlijntjes en een helicopterafhouder maar met beide geen succes, de hele dag 1 x wat kleine tikjes en thats it. Toch een gezellige dag en voor herhaling vatbaar. Van Timo van Es en Koos Hubbers krijg ik nog een restant aas mee waarvoor nogmaals dank. Mooi inzetbaar voor morgen, bij de "grote prijs van Ter Heijde"