zondag 21 november 2010

vangstberichten: zondag 21 november 2010



Hallo vis vrienden,

Vandaag doe ik mee met de jaarlijkse koning Bolo Bolo wedstrijd, georganiseerd door WSV 's Gravenzande. Het is vissen voor een goed doel een ziekenhuis in Kameroen, inschrijfgeld 12,50 euri en een rijk gevulde prijzentafel. Als steknummer krijg ik 64 toegewezen en we worden weer keurig met "de platte kar" weg gebracht ik kom precies terecht naast een half opgespote strekdam, ik weet niet goed wat ik daar van moet denken. Een vloek of een zegen?

Aan de eene kant zit er een stroming in van de mui die daar het strand op komt en de vis zal daar eerder zitten plus het natuurlijke voedsel wat zich rond de stenen bevind en waar de vis op aast. Aan de andere kant liggen er stenen gedeeltelijk onder water waardoor je vastlopers krijgt en materiaal en vis verspeelt, een moeilijke visserij dus. Maar goed, proberen maar.

Er staat een ono wind van 3 bft met stoten naar 4, temperatuur 6 °C, droog met een zonnetje lw HvH 07:45 uur, hw 14:26 uur. Om 10:00 uur mogen we beginnen er hebben zo'n 78 mensen zich aangemeld maar een x aantal is uiteindelijk niet gekomen wegens andere verplichtingen.

Ik begin met de 5 meter stok, hoofdlijn 22\100 mm met een tapse voorslag, wapperlijntjes, haakje f314\6 gevuld met pier slik of tap\pier of pier\zager tommy lood 150 gram ongeankerd (later 175 ~ 200 gram), zover weg mogelijk. De eerste draai na 15 minuten levert niets op, (bij de meeste niet), de 2e draai ook niet, ik verander van hengel en ga verder met de Hiro Dream Surf met gevlochten lijn van 10\100 mm en zoek het wat dichter bij zo'n 40 a 50 meter uit de kant en dit geeft om 10:50 uur resultaat er komt een gulletje naar boven even dreig ik vast te lopen maar door snel te draaien komt ie toch het strand op, mooi van de 0 af.  Zo'n 15 minuten later krijg ik weer een mooie aanbeet op de gevlochten lijn, dit keer gaat het fout en kom ik muurvast te zitten tussen de stenen en moet de boel kapot trekken.



Dan maar weer de 5 meter stok met nylon en ook hier krijg ik tikjes te zien zo te voelen zit er een leuk gulletje aan maar ik verlies hem door het snelle indraaien floept ie van de haak, maar ik heb weinig keuze vastzitten of draaien. M'n buurman rechts draait er een joekel van een tong uit en heeft eerder al een botje gevangen. Niet veel later kom ik weer vast te zitten en moet de boel kapot trekken, gelukkig waait het niet hard en kan ik makkelijk een voorslagknoopje maken.

Hierna gebeurd hetzelfde nog een keer na weer een aantal tikken gezien te hebben, dus ik pak de stok met de gevlochten lijn weer. Het water komt erg snel op, door de mui heen begint de zwin achter me vol te lopen en sjouw ik m'n spullen alvast het strand op waarbij m'n nieuwe onthaak tang van de aasbak stoot en ergens achter blijft in de zwin. Gelukkig krijg ik weer een paar mooie tikken op de gevlochten lijn en gulletje nummer 2 komt eraan om 11:48 uur.



De stroming neemt toe en ik schakel weer over op de nylon lijn zonder verder resultaat omdat de zwin nu voor me al aardig vol gelopen is schakel ik weer over op de Hiro met gevlochten lijn om te kijken of daar al vis in zit. Ik zie nog wat kleine tikjes maar bij het binnedraaien geen vis aan de haken. Om 14:00 uur is het weer afgelopen en worden we weer opgehaald met "de platte" kar. Er schijnt erg weinig gevangen te zijn en met m'n 2 visjes van totaal 47 cm eindig ik op de 27e plaats overall wat me een onderlijnenmap oplevert. Toch ben ik een beetje kwaad op mezelf, een dubbel gevoel dat er misschien toch meer in had gezeten, maar ja dat blijft gissen, als dit als dat en daar schiet je ook niets mee op.



Het bedrag voor het ziekenhuis in Kameroen wat binnegehaald is, is iets meer dan 2000 euri en er zijn 50 vissers met vis. Dat de prijzentafel rijkelijk gevuld is blijkt wel uit het feit dat zelfs de vissers met een 0 een bos bloemen verdiend hebben. De beste "Eurovisser" is Arnold Talmon geworden op de 6e plaats overall (ook een A-klasse visser) en verdient een warmte pak. De nieuwe koning Bolo Bolo is Marcel Tieman (dacht ik) van WSV 's Gravenzande geworden. 2e Edwin Jongenelen m'n buurman rechts (met die mooie vangst van die tong). Iedereen van harte gefeliciteerd! Zodra ik de volledige uitslag heb plaats ik hem hieronder weer.

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten