donderdag 11 november 2010

vangstberichten: woensdag 10 november 2010



Hallo vis vrienden,

Eingelijk zou ik vandaag gaan vissen met de Hendrik II op de Grevelingen via de evenementen van "de Eurovissers", jammergenoeg ging deze trip voor de 2e keer niet door vanwege de harde wind. En als schipper heb je natuurlijk een grote verantwoordelijkheid voor de mensen die op de boot aanwezig zijn, dus hoe spijtig dan ook voor ons vissers, er komt nog wel een andere keer. Het aas had ik al en zag er niet echt super meer uit dus op naar het strand van Ter Heijde.

Er staat een n-wind van zo'n 5 bft met stoten naar 6 bft, regen, 1 hagelbuitje, temperatuur 6 °C, hw HvH 17:18 uur, lw 01:40 uur op 11-10-2010. Er staat een woeste branding, en als aas gebruik ik zeepiertjes. Eerst vul ik 2 jerrycans van elk 10 liter met zeewater en breng het naar m'n auto want als het straks donker is heb ik daar geen zin meer in. Zo kan ik de volgende keer n's expirimenteren hoe lang ik m'n aas in leven kan houden.

Om 16:50 uur gaat de 1e hengel erin de 5 meter stok, nylon 22\100 mm met een tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje 8 (f314\8), lood 175 gram (tommy) ongeankerd. Om 17:19 uur na de eerste draai zitten er gelijk 2 gulletjes aan, niet het pan formaat, maar in iedergeval vis. Om 17:40 uur vogt er nog een gulletje en ik zet m'n 2e hengel erbij, de wat flexibelere Hiro Dream surf van 4,5 meter hierop zet ik een molentje met gevlochtenlijn 10\100 mm, onderlijn wapperlijntjes haakje 6 (f314\6), lood 170 gram geankerd, omdat de stroming is toegenomen en 175 gram ongeankerd het strand op loopt verwissel ik het voor 150 gram geankerd. Om 17:48 uur volgt gulletje no:4.



Hierna is het even een tijdje niets meer en in het donker zie ik iemand op me af komen lopen. Even later herken ik hem het is Martin v\d Drift een klasse Eurovisser die in de A competitie vist en teamgenoot is van het Grey's\Trabucco team. Altijd gezelliger om met z'n tween te vissen als alleen, Martin gaat een eindje verderop rechts van me staan en komt ook z'n aas opmaken. Om 18:36 uur komt er een mooie maatse aan. 18:55 uur een triplet 2 maatse gullen en een ondermaatse gul. 19:11 uur een bot met een ondermaats gulletje.



Martin heeft inmiddels ook al 2 mooie gullen gevangen, 1 krijg ik er en de andere een mooie 40+ er ligt even op het strand en weg is ie, Reinart (de vos) is weer in de buurt. 19:36 uur weer een mooie maatse gul met een wijting erbij. 19:48 uur een triplet, 2 wijtingen en een klein gulletje (de wijting begint nu opeens op te komen) 20:18 uur weer een doublet maatse wijting.



20:18 uur weer een triplet, een maatse wijting, een ondermaatse en een bot. 20:37 uur weer een triplet, een bot, een gulletje en een zeebaarsje. En het is lekker vissen zo, op het strand, er zit duidelijk veel vis. 20:56 uur een bot.



21:07 uur een maatse gul, 21:29 uur een bot. En inmidddels verlaat Martin het strand ik krijg nog 2 mooie gullen erbij van hem (waarvoor nogmaals dank) en rond 21:35 uur krijg ik een bijzonder zware draai op de 5 meter stok met nylon, voorzichtig probeer ik hem binnen te draaien, maar vrees dat ik het niet ga redden en dat klopt m'n nylon van 22\100 mm knapt, jammer. Hierna begin ik de hengel op te ruimen en als ik hem uit elkaar aan het halen ben zie ik opeens heftige aanbeten op m'n 4,5 meter stok, de hengel wordt bijna uit de standaard gerukt, mooi denk ik, de 6e maatse gul komt eraan.

Weer een leuke, maar wel erg wit van kleur, zal wel een speling van de natuur zijn. Ik sla er verder geen acht op en gooi hem bij de andere vissen in de koelbox, ruim m'n spullen op en ga naar huis. Wat erg moeizaam gaat met de goed gevulde loodtas en vis bij elkaar, een stukje lopen ff neerzetten om bij te komen en dan weer verder.



Thuis gekomen begin ik de vissen schoon te maken en het valt me opeens op dat het een hele andere vissoort is, geen kindraad, en het hele lijf van de vis is veel soepeler. Leuk een nieuw pr voor mij. Ff zitten neuzen op sportvisserij nederland en zitten twijfelen of het een pollak of een koolvis is. Ikzelf vermoed een pollak, maar een koolvis is ook welkom.

http://web.archive.org/web/20101111232226/http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/vissoorten/default.asp?t=2&vissoort=pollak
http://web.archive.org/web/20101111232226/http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/vissoorten/default.asp?t=2&vissoort=koolvis

Wat toch wel een bijzondere vangst is naar mijn idee en tevens met ongeveer 39,5 cm een nieuw Eurovissers record (als het een polak is teministe). En dat maakt deze dag dan weer bijzonder geslaagd!





Totaal vang ik deze sessie 27 vissen, waarvan 5 maatse gullen (van 35 cm ~ 47 cm), 4 maatse wijtingen, 5 botten en wat kleiner spul (dat weer zwemt en de botten ook ;-).

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten