zondag 17 oktober 2010

vangstberichten: zaterdag 16 oktober 2010



Hallo vis vrienden,

Vandaag is het D-day, het Nederlandse Kampioenschap kustvissen 2010 op het strand van Groote Keeten nabij het plaatsje 't Zand waar we verzamelen vanaf 07:00 uur in Cafe Restaurant De Jonge Prins. Er zijn 227 personen uitgenodigd 24 korpsen en 107 individuelen.

Als steknummer krijg ik b32 toegewezen en het toeval wil dat Arvy Schonherr op b33 staat (een andere Eurovisser die meevist in het korps Eurovissers 1). Arvy heeft al voorgevist en weet de strandopgang waar we moeten wezen, makkelijk voor mij want dan kan ik achter hem aanrijden. Nadat we de auto geparkeerd hebben is het zo'n 2 km lopen naar de stek en dat valt tegen (van "platte karren" hebben ze daar niet gehoord of we zijn gewoon verwend in het westen) m'n goed gevulde loodtas drukt bij elke stap zwaarder op m'n rug (de volgende keer voortaan maar een paar loodjes meenemen). Bij de stek aangekomen staat 2 plaatsen verderop Jan Dibbets van Avicentra, grappig want hij voorspelde al dat ie naast me zou komen te staan en het scheelt niet veel.

Er staat een harde no-wind van van zo'n 5 a 6 bft., tempertuur 13 °C, een lekker zonnetje (ben zelfs nog verbrand), lw Den Helder 07:55 uur, hw 13:14 uur. Om 10:00 uur krijgen we het signaal om te beginnen. Ik start ondanks de harde wind met de feeder (ff proberen), gevlochtenlijn 10\100 mm, lange flexibele metalen afhouders, haakje 10, gevuld met een piertje\slikje of een witje, lood 150 gram geankerd, afgewisseld met een wapperlijntje haakje 8. Na 10 minuten draaien de meeste binnen maar er komt geen vis naarboven dus laat ik hem nog maar even liggen, 5 minuten later draai ik binnen en er zit een redelijk grote bot aan (33 cm). En dat is lekker!, de eerste draai en gelijk vis een goed begin.

10 minuten later is Arvy aan het worstelen met een bot hij roept hee Willem en gebaart. Ik pak m'n camera en denk hij wil op de foto met die vis, ik loop naar hem toe en zeg kijk dan. Maar Arvy kijkt niet. Enigzins geirriteerd zegt ie Willem voor eens en voor altijd ik hou niet op foto's en ik ben hier om te vissen en niet om gefotografeerd te worden. En dan zie ik het hij is aan het "klussen" met mijn lijn die hij bij het binnedraaien heeft meegenomen en wat blijkt, de bot zit aan mijn haak. He Arvy bedankt voor het binnedraaien!;-) En sorry voor het onbegrip, had het niet in de gaten. Da's lekker de 2e al (31 cm).



Hierna schakel ik over op de 5 meter stok omdat de feeder met gevlochtenlijn wel erg begint weg te stromen, hoofdlijn nylon 22\100 mm, dito onderlijnen, dito lood. Om me heen komen nu wat botjes naar boven maar het is niet wild. Als iedereen stil valt met de vangsten draait Arvy er nog een paar uit, tegen de bank aan zegt ie. Goed ik werp wat verder, maar door de hoge branding kan ik nauwelijks zien waar m'n lood terecht komt, laat staan of ik tegen de bank aan lig, maar goed ik lig wat verder. Toch mag het niet baten. Ik schakel nog 2x m'n "pippo de clown" lijntje in (een allergaartje van fluorcarbon en amnesia met kralen) maar ook dit levert geen vis op.

Om 14:00 uur wordt het eindsignaal gegeven en blijf ik steken op 2 botten, toch om gek van te worden, meer dan 3,5 uur te gaan en dan verwacht je toch wat erbij te vangen. Arvy heeft het uitstekend gedaan en is spekkoper met 6 vissen.

Bij de prijsuitrijking wordt Herman van Spankeren 1e (de nieuwe Nederlandse Kampioen) met 13 vissen (378 cm) 2e wordt Danny Goossen 13 vissen (334 cm), 3e Remco Geuze 10 vissen (315 cm), 4e Ron van Galen 10 vissen (254 cm) en 5e Kees Westdorp 8 vissen (207 vissen).
Bij de korpsen wordt HSV de Edelkarper Korps 2 1e, 2e korps wordt HSV de Edelkarper Korps 3 en 3e wordt HSV DZV de Eurovissers 1. Iedereen van harte gefeliciteerd!



Korps: HSV DZV "de Eurovissers" 1
(Van links naar rechts: Ruud van Noord, Arnold Talmon, Arvy Schonherr (die niet op foto's houd ;-), Dick de Graaf en Rob Slingerland.) Jongens, knap gevist!

Zelf eindig ik als 27e in m'n vak en 132e overall (ik heb nog een hoop te leren ;-)(Tja, die jarenlange ervaring die andere vissers hebben valt niet zo 1,2,3 in te halen, maar ik blijf er aan werken). Leuk om dit gebeuren een keer mee te maken van het begin tot het eind. Ook knap van degene die de topcompetitie hebben berijkt: Dick de Graaf (7e overall), Ruud van Noord (9e overall), Arjan Geelhoed (17e overall), Arvy Schonherr (29e overall)  en Erik Remijn (36e overall).
En de controleurs bedankt voor hun belangeloze inzet!

Uitslag en Verslag NK 2010 in pdf: http:// willemgaatvissen .web-log.nl/files/verslag_nk_kust_2010.pdf
Vakuitslag NK 2010 in pdf: http:// willemgaatvissen .web-log.nl/files/vakuitslagen_nk_kust_2010.pdf

Vis greetz,

Willem#1168

Geen opmerkingen:

Een reactie posten