zondag 19 september 2010

Casten: zondag 19 september 2010



Hallo vis vrienden,

Vandaag doe ik mee met het evenement "zwiep-um-maar-weg /testdag" we krijgen les in werptechniek van Arthur van Tienen die bestaat uit twee gedeelte's. Afgelopen woensdagavond hebben we een stukje theorie gehad waarbij wat nuttige informatie naar boven is gekomen.

Een aantal vuistregels om tot de juiste hengel te komen:
Dames en junioren tot 16 jaar 4.25 mtr. hengels, m.u.v. de wat grotere dames die 4,50 mtr. kunnen mannen, werpgewicht maximaal 150 gram.
Mannen tot 1,65 mtr een 4,25 of 4,50 mtr., max. werpgewicht 175 gram.
Mannen vanaf 1,70 mtr. mager en niet gespierd postuur 4,50 mtr. max. werpgewicht 175 gram.
Mannen vanaf 1,70 mtr stevig gebouwd en flinke spierkracht, 4,50 tot 5,00 mtr. hengels max. werpgewicht 200 gram.

Een hengel is net en pijl en boog, hoe verder je de hengel op kan spannen hoe meer kracht er vrij komt en hoe verder je werpt. Je hoort weleens wanneer iemand inwerpt een grote "woeshhhhh" klinkt erg imposant maar duidt op een waardeloze worp, het enige wat je hoort is de lucht die langs de hengel strijkt, pak maar een tak die niet buigt en zwaai hiermee door de lucht, je hoort nu ook "woeshhhhh", pak nu echter een iets mindere tak, b.v. een twijg en doe hetzelfde nog eens, de twijg buigt en je hoort haast niet dat de twijg zich spant en doorbuigt.
Het loodgewicht en de techniek van de werper brengen de hengel op spanning en om een goede opbouw van spanning in je hengel te krijgen moet je de hengel de tijd geven om de spanning op te bouwen, dus wanneer je een worp rustig inzet, en de hengel op deze manier op spanning brengt en op het eind van de worp de maximale spierkracht benut zal de hengel optimaal het loodgewicht werpen.

Een aantal basis zaken:
Optimale werpgewicht voor de hengel toepassen.
Armen van je lichaam houden tijdens het werpen.
Je armen gebruiken voor de "push and pull" beweging nodig voor de opbouw van spanning in de hengel.
De juist voorslag en dikte hoofdlijn (vertrouwen in je materiaal).
Je voeten (de basis) moeten de juiste stand en grip hebben op de ondergrond.
De 45 graden regel toepassen voor de werphouding en het blikveld.
De molen moet een armlengte + een vuist van de onderzijde van de hengel gemonteerd zijn.(een verstelbare molenvoet houder is het beste)

Dan krijgen we nog een stukje veiligheid bij het werpen (ook niet onbelangrijk)
Nooit inwerpen als je buurman voor je staat. (BOS)  Beugel/Ogen/Slip, staat je beugel open?/ zit je lijn niet rond het topoog/ staat de slip van je molen vast gedraaid?
Hierna leren we nog een aantal knopen waaronder de Albricht Special (prima geschikt om gevochten lijn met nylon te verbinden) Uni Knot, Blood Knot en Dropper Loop.(Vooral veel oefenen thuis ;-)

Als ik vandaag naar het 2e gedeelte ga, blijkt de afrit naar "de Europoort" afgesloten te zijn, goed dan maar rechtdoor en hopen dat de tomtom een alternatieve route vind. Mooi niet dus ik zit in een "loop" tot 3x toe passeer ik hetzelfde punt welke richting ik ook kies. Aangezien er op de omleidingsborden geen europoort staat aangegeven kies ik voor Hoek van Holland (6) wat me naar richting Dordrecht leidt en waar de Europoort ook weer op de borden staat, ik kan er nog komen ook al is het te laat. Op de Maasvlakte aangekomen staat er een zw wind van zo'n 4 bft, gelukkig hebben we met werpen windje mee.

Na een uitleg van Arthur van Tienen gooit iedereen eerst 1 x met z'n eigen hengel, ik dus met de 5 meter Shimano Surf Leader 500 BX-G, nylon 22\100 mm, tapse voorslag, lood 150 gram. De baan is een plus minus baan (uitgezet met voetstappen) om de 50 meter is een rood-wit lint geplaatst. Bij m'n eerste worp kom ik op 124 meter. Bij de 2e worp geeft Arthur aanwijzingen en laat zien dat ik een andere houding aan moet nemen (M'n lichaam meer gekromd (gespannen) naar het lood achter me, een hoek van 45 graden aannemen, voor je kijken en dan 45 graden omhoog kijken, langzaam opbouwen (dit doe ik nog te snel) en dan de push pull beweging maken, nu kom ik op 150 meter. De "houding" voelt wel vreemd aan omdat ik het niet gewend ben maar het werkt wel qwa afstand. De 3e worp is weer iets minder en kom ik op 120 meter.(Je vervalt snel weer in je oude gewoonte's)

Rond 13:00 uur verlaat Arthur ons (familie verplichtingen). Arthur bedankt voor de lessen! De "evenementen commissie" heeft van Avicentra een aantal hengels te leen gekregen waarmee we wat testen kunnen uitvoeren. Waaronder de nieuwe Shimano Beastmaster BX Surf (de gele banaan) bij de 5 meter stok kom ik op 120 meter, de hengel voelt voor mij ook te zwaar aan. Met de 5 meter Shimano Power Areo Twin Tip 500 AX-H kom ik op 110 meter. Hierna probeer ik nog de 4,5 meter versie van de Beastmaster BX Surf, die wel qwa gewicht lekkerder aanvoelt als de 5 meter versie voor mij maar daarbij kom ik maar tot de 98 meter.

Om te kijken of ik niet moe van het werpen geworden ben en daardoor minder ver ben gaan werpen gooi ik nog 3x met m'n eigen stok en kom ik tot 3x toe op 130 meter uit. Tussen door is Martin van der Drift nog even langs gekomen om te werpen met diverse stokken en haalt een afstand van iets meer dan 200 meter, slik slik. Het is maar goed dat de vissen niet altijd ver weg zitten ;-).





De meeste gooien toch een stuk verder dan mij (ik ben maar een matige werper). Maar t.o.v vorig jaar ben ik toch weer iets vooruit gegaan, dus er is nog hoop. Al met al was ook dit weer een leerzame dag. Evenmenten commissie weer bedankt voor jullie inzet!

Vis greetz,

Willem#1168

Geen opmerkingen:

Een reactie posten