zondag 27 juni 2010

vangstberichten: zaterdag 26 juni 2010



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik het restant aas opmaken van gisteren, het is nog aardig wat dus het zal een lange sessie worden. Ik kies voor het Noordzeekanaal in de hoop wat tongetjes te scoren. Er staat een no wind van zo'n 3 bft, met een nachttemperatuur van 14 °C, als ik aankom zitten er al wat vissers, maar veel wordt er nog niet gevangen.


Om 18:45 uur gaat de eerste hengel erin, hoofdlijn gevlochtenlijn 10\100 mm, onderlijn korte wapperlijntjes haakje 8, gevuld  met een pier en 1 of 2 slikjes, of een zagertje, lood 150 gram ongeankerd. Om 19:06 uur is het gelijk raak een grondeltje met een scharretje. Een half uurtje later zet ik m'n 2e hengel erbij, hoofdlijn 22\100 mm met een tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes 35 cm, haakje 6, dito aas, lood 120 gram geankerd.

Om 19:30 uur komt er een tongetje met een scholletje naar boven, jammergenoeg ondermaats dus die kan weer terug. 19:55 uur weer een tongetje met een scholletje, ook weer ondermaats. 20:19 uur een grondeltje. 20:43 uur weer een ondermaats tongetje. 20:55 uur een bot met een grondeltje en een grote krab. 21:17 uur een scholletje en 21:25 uur een tongetje.






Inmiddels is het aantal vissers toegenomen en staat er opeens een relaxede politieambtenaar voor m'n neus, gooi eerst maar lekker in zegt ie. Hij maakt zich bekend als Gijs Schelvis en vist zelf ook (hoe kan het ook anders met zo'n naam?;-) Hij is van zeevissen.com, als ik hem m'n kaartje laat zien van "de Eurovissers" en m'n id vraagt ie of ik ook wedstrijden vis, ja zeg ik. En vraagt ken je Ruud van Noord en Arnold Talmon, die ken ik wel. Hij zegt doe ze de groeten van Gijs, bij deze jongens jullie hebben de groeten van Gijs!

21:41 uur scholletje, 21:48 uur tong, 22:20 uur tongetje, 22:46 uur bot. Van m'n buuren links krijg ik nog een restant zagers (waarvoor nogmaals dank). Hij zegt je bent een van de weinige die de tongetjes terug gooit, het is toch een lekker maaltje en het zijn allemaal "slippies". Ik zeg ja, ik hou me aan de wet, als ze je ermee pakken heb je kans op een bekeuring. Hij zegt er wordt weinig op gecontroleerd.

Aan de ene kant kan ik het me wel voorstellen, visserschepen die honderden ondermaatse tongetjes vangen en uiteindelijk in een restaurant als sliptong op tafel komen, aan de andere kant krijg je zo'n norm vervaging en bestaat de kans dat het normaal gevonden wordt om bijvoorbeeld ook zeebaarsjes van 25 cm mee te nemen. 23:29 uur tong, 24:00 uur een lijnenslopertje (paling, vooral hierop wordt gecontroleerd, 90 euri boeten per paling als je hem in je bezit hebt). 00:25 uur paling en tong, 00:55 uur tong.







01:23 uur tongetje, hierna is het een tijd lang niets meer, 02:51 uur tongetje, 03:05 tong en 03:23 uur tong, 03:36 uur tong, 03:49 uur tong. Bij het binnen draaien na een mooie aan beet kom ik muurvast te zitten en moet ik m'n nylon draad kapot trekken, hierna schakel ik over op een spoeltje met oud gevlochten lijn, lood 125 gram ongeankerd. Er komt nog een vleermuis boven m'n hoofd fladderen op zoek naar de vele insekten die in de lucht zitten. 04:14 uur palinkje en 04:44 uur tong.






Om 05:00 uur ruim ik op en ga naar huis. Totaal vang ik deze sessie 29 vissen, 2 botjes, 3 grondels, 4 scholletjes, 3 palingkjes, 1 scharretje en 16 tongentjes waarvan 5 maats. Veel ondermaatse tongetjes in de avond, in de nacht de maatse, met lange tussenpozen.

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten