zondag 18 april 2010

vangstberichten: zaterdag 17 april 2010

Vandaag ga ik een poging doen om een verkenner tongetje (een van de eerste tongen in Zeeland) te vangen, met een watertemperatuur van 9 °C (Vlissingen) is er een klein kansje dat het gaat lukken, samen met Peter (fishguppy) en Paul (DeVisexpert). Om 15:45 uur vertrek ik van huis en om 17:45 uur kom ik aan op de parkeerplaats bij Zoutelande, niet veel later komt Peter(fishguppy) aanrijden en na handen schudden overhandigd hij mij de prijs voor de meeste tongen in 1 sessie van afgelopen jaar "in de strijd der platten" een mooi visreceptenboek plus een groot gedeelte van het aas.

Hierna vetrekken we met onze spullen naar het strand. Om 18:25 uur gaat de eerste hengel erin, hoofdlijn nylon 22\100 mm, onderlijn 2x wapperlintjes van 35 cm, 1x 45 cm vlak boven het lood, lood 160 gram piramidelood ongeankerd, haakje 8 gevuld met een pier en de onderste gevuld met een zager.

En dan is het wachten. Een 20 minuten later komt Paul (DeVisexpert) eraan en ik gooi inmiddels m'n 2e hengel erbij, hoofdlijn 10\100 mm gevlochten lijn, onderlijn 3 metalen afhoudertjes haakje 6, gevuld met dito aas, lood 175 gram ongeankerd. Paul (DeVisexpert) komt met een lekker biertje aanzetten en gezamelijk proosten we op de komende avond. Er staat een no-wind van zo'n 2 bft, temperatuur 13 °C daalend naar 3 °C, lw Zoutelande 22:50 uur, hw 04:43 uur op 18-04-2010. Om 19:10 uur mag ik de spits afbijten met een botje, om 21:00 uur volgt Peter (fishguppy) met een bot en tegelijk vangt Paul(DeVisexpert) een doublet schar en bot.

Om 21:08 uur volgt er weer een botje, 21:51 uur een scharretje.

En Paul (DeVisexpert) daait er een paar minuten later een triplet schar uit. We krijgen deze avond visles van Paul (DeVisexpert), gewoon gevangen aan de gekochte afhoudertje uit de winkel.

22:20 uur een wijtinkje aan de zager en 23:52 uur een krabbetje.

De stroming wordt heftiger en ik schakel over op 150 gram geankerd voor de nylon, 175 gram geankerd voor de gevlochten lijn. Peter (fishguppy) vangt er nog wat bij en verliest tot 4 maal toe zijn onderlijn in de kleirand, zelf verlies ik 2 maal m'n onderlijn en verwissel m'n spoeltje met nylon voor gevlochten lijn. Om 01:55 uur volgt er nog een schar en om 01:23 uur een steenbolk (nog nooit gevangen vanaf het strand) Maar waar blijft die tong nou?

01:50 uur nemen Paul (DeVisexpert) en Peter (fishguppy) afscheid en vertrekken weer van het strand. Van  Peter (fishguppy) krijg ik nog een gigantische hoeveelheid aas mee, waarvoor nogmaals dank! Dat wordt binnenkort ergens weer een lange sessie! Hierna verlies ik nog een keer een onderlijn met lood in een kleirand. En om 02:26 uur denk ik bij het binnendraaien, nu komt die tong eraan! M'n hengel staat lekker krom en het binnen draaien gaat zwaar. Maar jammergenoeg zijn het 2 zeesterren (wat geven die nog een weerstand, zeg!) Om 02:34 uur weer een schar en om 03:00 uur begin ik op te ruimen want het water komt razend snel opzetten.

Paul (DeVisexpert) was deze avond onze meerdere met 11 vissen. (en als hij volgende keer meedoet met het nk vist ie ons eruit). Om 03:45 uur ben ik weer bij de auto, maar voordat ik kan vertrekken moet ik eerst een ijslaagje van de ramen verwijderen, blijkbaar is het toch iets kouder geworden als voorspeld. Uiteindelijk hebben we met z'n drieen deze sessie geen tong kunnen scoren, maar als je het niet probeerd dan lukt het zeker niet!

Het was in iedergeval weer berengezellig en als het meezit doen we binnen kort nog zo'n sessie, maar dan met tong! (hoop ik;-)