zaterdag 6 maart 2010

vangstberichten: zaterdag 06 maart 2010



Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik weer een wedstrijd van de NFB (Nederlandse Federatie van Brandingwatersport verenigingen) het is een cyclus van 4 wedstrijden, waarvan de beste 3 tellen. De 1e wedstrijd wordt gehouden op het strand van s' Gravenzande en er doen zo'n  117 vissers mee verdeeld over 5 vakken. Ikzelf ben ingedeeld in vak C1 dicht bij de ingang van het strand. Een "mooie" testcase  voor de voorselectie regio midden 20 Maart op Ter Heijde voor het NK.


Er staat een stevige no- wind van zo'n dikke 5 bft., temperatuur 2 °C, hw HvH om 06:25 uur, lw 12:30 uur. We worden weer keurig weggebracht met "platte" karren en om 09:00 uur, zonder een toetersignaal gehoord te hebben gooid iedereen z'n lijn in het zilte nat, ik dus ook maar. Ik begin met een nylon hoofdlijn van 20\100 mm met een tapse voorslag, 3 x een wapperlijntje amnesia van 40 cm, haakje 6 gevuld met een zeepiertje of een slikje, lood 175 gram ongeankerd, maar het stroomt als een tierelier, door de harde wind en stroming zit je al gauw met je buurman in de klit of de buurman ernaast en omgekeerd.

Ik vervang m'n lood voor 170 gram geankerd, maar dat blijft maar even liggen er zit erg veel vuil in het water en als er genoeg vuil op je lijn zit klapt ie alsnog van je ankers af. M'n lijn knapt nog af als ik voor de zoveelste keer een lijntje van iemand anders mee trek en ik zet een ander spoeltje erop. Ik verhoog nog naar 190 gram geankerd, maar ook dat blijft moeilijk. Op een gegeven moment ben je al blij als je lijn enigzins recht blijft liggen en je je lijn niet hoeft te ontwarren met je buuren. Omdat er niets naar boven komt blijven de lijnen steeds langer liggen bij iedereen in het water. Na  2,5 uur worden we getrakteerd op een lekker kopje soep (gratis).

Als ik na 3 uur aan de controleurs vraag of er iemand al wat heeft gevangen blijkt er in ons vak en dat van de buuren nog geen visje naar boven gekomen te zijn. En plotseling is de vis daar, net als het laatste uur is ingegaan draaid m'n buurman  van het andere vak een klein platvisje naar boven, ik krijg weer hoop! Niet veel later komen er rechts van me ook wat botjes naar boven, bij mij nog altijd niets.

Om 13:00 uur is het afgelopen en in de laatste draai zie ik bij een visser 3 plaatsen rechts verder op een doublet platvis naar boven komen. Zelf blijf ik op een dikke vette 0 staan, omdat ik vrij dicht bij de ingang sta loop ik met m'n spullen het laatste stuk naar de auto, de uitslag wacht ik niet af want ik voel me plotseling erg moe worden. Er zit in iedergeval weer vis (je moet ze alleen wel weten te vangen ;-) en in de komende weken kan het alleen maar beter worden.

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten