zondag 15 november 2009

vangstberichten: zondag 15 november 2009



Hallo vis vrienden,

Vandaag doe ik weer mee aan een wedstrijdje van Z.H.C. de Zeenaald, genaamd "De Nationale" de inschrijfkosten bedragen €12,50 en er wordt gevist in 3 vakken, de winnaar van elk vak krijgt  €150,- en er zijn nog vele andere prijzen. Als ik m'n wedstrijdkaart ga ophalen in "de Stormvogel" ben ik ingedeeld in vak A29, dit is het breede gedeelte van de Dintelhaven. Er staat een zw-wind van 4 bft, lw 09:46 uur, hw 13:49 uur, temperatuur 12 °C, met af en toe een fikse regenbui. Als aas heb ik zeepieren, slikjes, zagers, rotte zagers en gezouten mesheften bij me.

Om 10:00 uur gaat de toeter en gaan meer dan 140 onderlijnen de Dintelhaven in. In het begin valt het nog mee met de stroming en kan ik vissen met 150 gram ongeankerd, als hoofdlijn heb ik 20\100 mm nylon met een tapse voorslag en een onderlijn met wapperlijntjes, haakje 8 en haakje 10 gevuld met een enkel piertjes of slikje of een combinatie hiervan en met een stukje gezoute mesheft met een piertje of een zagertje.

In het eerste half uur komen er hier en daar wat wijtingen naar boven maar het is niet "wild". Vlak daarop zitten er bij mij 2 aan in 1 draai een klein grondeltje en een wijtinkje, jammer genoeg is het grondeltje kleiner dan 10 cm en telt dus niet mee voor de centimeters. Het vissen met nylon geeft bijna geen aanbeet te zien en dus is het om de 10 a 15 minuten even kijken of er een vis aanzit of dat er opnieuw aangeaasd moet worden.

Als het 2e uur bijna voorbij is zonder een vis erbij gevangen te hebben besluit ik het even te proberen met de feeder voor de kant, maar ook hier krijg ik geen aanbeet. Na dik een half uur ruil ik de feeder weer in voor m'n 5 meter stok en vang ik er nog een grondeltje bij ook weer onder de 10 cm, dus geen teller. De stroming wordt wat heftiger en ik besluit om met 150 gram geankerd te gaan vissen, m'n buuren werpen wat verder dan ik en draaien er met tussen pozen wat wijting uit.

Een van m'n buuren werpt ver en laat z'n lijn in een lus liggen, zodat we een aantal malen in de "klit" zitten. Nu ben ik ook niet de "beste" werper maar ik dacht altijd dat je je lijn strak moest draaien, zegt m'n buurman als het lood en aas maar op de grond drukt, als ik hem strak moet draaien scheelt dat weer in de afstand. Afijn een wedstrijd met hindernissen dus. In het 4e uur rond 13:30 uur draai ik er nog een wijtinkje uit.



Om 14:00 uur gaat de toeter weer en is het afgelopen, van te voren had ik gehoopt in de bovenste helft van het aantal deelnemers te eindigen, maar met 4 vissen, waarvan er 2 tellen totaal zo'n 36 cm (afgerond naar beneden) zal dat er niet inzitten. Ik heb geen "puf" meer om nog eens tijdje op de uitslag te wachten en ga gelijk door naar huis.

"De Scharrejager" komt nog afloop nog even buurten en heeft er zo'n 7 vissen uit weten te slepen. Ik heb duidelijk nog veel te leren over het wedstrijdvissen. En "de Scharrejager" zegt in iedergeval weer een ervaring rijker en ik vul hem aan, en een illusie armer!

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten