zaterdag 10 oktober 2009

vangstberichten: zaterdag 10 oktober 2009

Vandaag vis ik weer een wedstrijdje het Federatie Kampioenschap ZWN 2009 wat gehouden wordt op het strand van s'Gravenzande er zijn zo'n 64 deelnemers, erg weinig voor zo'n grote viswedstijd maar dat komt omdat er nog een wedstrijd is in Noordwijk waar ook een hoop vissers aan deelnemen.

Om 08:00 uur krijgt iedere visclub (wij dus "de Eurovissers")  een dicht geplakte envelop waar je wedstrijd kaart in zit met je steknummer. "De Scharrejager" zit in vak C en ikzelf op B10 bijna een dejavu van vorige week, alleen een paar honderd meter meer naar rechts. Als aas heb ik witjes (een kleine levendige zager) wel vrij prijzig €17,50 per ons, maar ik wil het er eens mee proberen, kweekzagers, zeepieren en diepvriesmesheften.

We worden weer netjes met de platte kar naar onze stek gebracht en om 10:00 uur klinkt er een toeter die weer wordt overgenomen door een andere toeter zodat de mensen die een kilometer verderop staan ook weten dat ze kunnen beginnen (keurig geregeld!). Ik begin met een geklipte lijn (om wat verder te kunnen werpen) met 2 haken (f314\6), nylon 20\100 mm met een tapse voorslag, lood: 175 gram ongeankerd, dat kan nu wel bij w- 4 bft., de temperatuur is max. 16 °C, met afentoe een regenbui, lw HvH 12:25 uur, hw 19:31 uur. Ik start met een stukje mesheft met op het uiteinde een witje. Na 10 a 15 minuten draai ik binnnen, want dat doe je bij wedstrijdvissen, omdat je met nylon nauwelijks een aanbeet ziet en je dus meer op tijd vist.

Maar wat ziet m'n oog, de lijnen zitten nog geklipt en zo vang je dus geen vis, waarschijnlijk heb ik ze iets te strak gemaakt. Ik schakel maar weer over op m'n normale onderlijnen, dan maar iets minder ver, maar wel in de wetenschap dat ze bereikbaar zijn voor de vis.
Links van me komen er al wat botjes boven water en om 11:00 uur komt er bij mij een botje het strand op van 21 cm. De controleurs van vak A komen even "buurten" wat er in vak B wordt gevangen en zeggen dat tot nu toe in vak A het hoogste aantal 8 botten is met een lengte van 199 cm (ja, daar sta je dan met je ene botje).

De controleurs zijn erg goed bezig moet ik zeggen, ze meten meteen de vis die je gevangen hebt (je hoeft er niet naar toe te lopen) en zetten hem terug, zo is de overlevingskans ook weer groter (ik heb dit bij andere wedstrijden nog niet gezien) Bij de visser rechts van me komen met enige regelmaat botjes en zeebaars boven water, maar die kan z'n hengel dan ook lekker laten zwiepen. Om 12:29 uur komt bij mij de 2e bot boven water weer 21 cm (zal toch niet dezelfde wezen?) En om 13:26 uur volgt de 3e van 20 cm. Totaal dus 62 cm, enigzins teleurstellend voor mij omdat ik vorige week aan de 108 cm zat, maar goed de ene week is de andere niet, en wat me wel opviel is dat het "apenhaar" bijna verdwenen is.

Om 14:00 uur gaat weer keurig de toeter en haalt iedereen z'n "stok" uit het water, opruimen, en naar het verzamelpunt. Daar blijkt dat "de Scharrejager" klasse gevist heeft met 6 botten en 4 zeebaarzen eindigt hij op de 20e plaats en wint daarmee een voedsel pakket. Wel weer aardige gasten ontmoet en toch ook wel lekker gevist ondanks dat het wat magertjes was.

De eerste prijswinnaar had overigens in de 6 meter vis! Denk dat ik toch weer terugschakel naar het dunnere trilene of vanish als haaklijn ondanks dat het wat meer krult (het aas raakt meer beschadigd bij het dikkere amnesia als je het over het haakknoopje heen trekt) Van "de Scharrejager" krijg ik nog een flink restant aas mee (waarvoor nogmaals dank!), n's kijken of we dat binnenkort nog op kunnen vissen.