zaterdag 3 oktober 2009

vangstberichten: zaterdag 03 oktober 2009



Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik een wedstrijdje de 3e NFB strandhengelwedstrijd 2009 te Ter Heijde aan Zee, als ik aankom in de viskeet om me in te schrijven blijkt dat ze niet echt op individuele deelnemers hebben gerekend, er liggen alleen wedstrijdkaarten waarvan de namen al zijn ingevuld. Ook de aangegeven inschrijftijd blijkt niet te kloppen, inschrijven van 08:00 uur tot 08:45 uur en de wedstrijd begint om 09:00 uur, beetje krap dus. Gelukkig wordt er voor me gebeld, hoe te handelen? en mag ik meedoen.

Ik krijg stek B6 toegewezen en wordt met de platte kar weg gebracht (netjes geregeld) en kom zo'n beetje recht tegenover de ingang van het strand van s'Gravenzande te staan. Omdat de wedstrijdcommissie rekening heeft gehouden met de harde wind hebben ze de plekken wat groter gemaakt zo'n 25 meter uit elkaar, hierdoor staan de vissers van Ter Heijde tot aan strand Vluchtenburg te vissen.

Er hebben zo'n 140 deelnemers zich opgegeven en 97 gaan uiteindelijk "de strijd der elementen" aan (en dat is letterlijk). Het weer is bar en boos, zw 7 a 8 bft (later naar 9 bft volgens het KNMI) regen, temperatuur 12 °C. lw HvH 11:15 uur, hw 15:19 uur. Als aas heb ik slikken, 2 portie zagers, 100 pieren en nog wat diepvriesmesheften (beetje veel, maar gelijk voor het hele weekend ingeslagen ;-). Ik vis weer met nylon 20/100 mm met een getapte voorslag, 170 gram geankerd lood, onderlijntje met rode afhouders, haakje f314 \ 6 afgewisseld met een wapperonderlijntje met dito haken.

Eigenlijk had ik nog een lichtsignaal verwacht in de vorm van een lichtkogel dat we mogen beginnen, dus loop ik maar even naar m'n buurman om te verifieeren of we kunnen starten, hij zegt ja, de meeste zijn al begonnen, mooi, starten maar. Het eerste uur gaat niet slecht, ik krijg regelmatig een aanbeet en weet behalve de plukken apenhaar er ook nog 3 botten uit te slepen. Het 2e uur wordt al een stuk minder, de wind wakert aan en de hoeveelheid apenhaar neemt toe, ik moet met 190 gram geankerd gaan vissen desondanks komt er nog een botje bij.

Het 3e en 4e uur is het "huilen met de pet op" m'n standaard waait 6 keer om door de harde windstoten en door het vele apenhaar op de lijn blijft 190 gram geankerd lood niet liggen, om de 5 minuten binnen draaien en dan sta je weer 10 minuten dat spul van je lijn af te trekken. Ook waait er erg veel stuifzand rond wat niet echt bevorderlijk is voor je molen. De meeste vissers vissen het laatste uur niet meer, ruimen op en wachten op de platte kar om terug te gaan. Paul belt op om te vragen wat ik gevangen heb, hij staat in het D-vak en heeft het goed gedaan met 8 vissen, 6 botten en 2 mooie zeebaarzen (Netjes gevist Paul!). Ik zelf eindig op 4 botten waarvan de grootste 37 cm is.



Paul wordt 23e en valt in de prijzen (de eerste 30 hebben prijs) en krijgt een lijnen map. Ik schat dat ik tussen de 30e ~ 40e plaats geeindigd ben waarmee ik niet ontevreden ben.

Vis greetz,

Willem

NB: Uiteindelijk heb ik mezelf iets te hoog ingeschat en was de grootste bot 35 cm en ben ik met 108 cm vis geeindigd op de 57e plaats. In iedergeval voor het eerst boven de 100 cm vis bij een wedstrijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten