maandag 28 september 2009

vangstberichten: zondag 27 september 2009



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik vissen met de Personeels Vereniging uit Alkmaar, die jaarlijks een vistrip verzorgen op de wadden. Eigenlijk zou het een vader\zoon uitje worden, maar de zoon heeft op het laatste moment geen zin, dus dan maar een vader uitje. We vertekken vanuit Den Oever met "de Stella" om even over 08:00 uur vetrekken we nadat iedereen een bon heeft gekregen voor een "hapje en een drankje". Nu is bekend van de wadden dat je er niet echt veel vis vangt en je moet het eerder zien als een gezellig dagje uit op het water met collega's en familie.

Het weer is super, in het begin nog koud door wat mist maar later breekt de zon door en wordt het zo'n 19 °C bij een w-nw wind van zo'n 2 bft, die op het eind van de middag oploopt naar 4 bft. Op de heenweg komen we langs een zandplaat waar wat zeehonden liggen en 09:20 uur zitten we te vissen in de buurt van Texel.



De sfeer aan boord is erg gezellig en er komt af en toe een wijtinkje naar boven. Zelf vis ik met een weegschaaltje om de de platvissen te belagen en na een aanbeet gezien te hebben draai ik een botje naar boven die eraf valt. Om 11:30 uur heb ik meer geluk en komt er een scharretje naar boven. De schipper doet erg z'n best om die paar vissen die er nog zitten te vinden en we verkassen regelmatig naar een andere "stek".



De "mannen" (de persoon die met zijn arm omhoog staat op de foto, Robertus geloof ik) van het achterdek waarbij ik in de buurt zit weten 3 wijtingen te vangen waarvan 2 dik aan de maat. Aan de zijkant staat nog een jonge man die met z'n vader en broertje mee is en zij vangen 4 wijtingen en een schar. En op de voorplecht wordt nog het een en ander gevangen. Tegen het einde vang ik nog een krab (deze sessie 2 haakjes kwijtgeraakt aan krab) Waren het vorig jaar nog makrelen en fint die de boventoon voerde was het nu wijting en schar.



Om 15:15 uur varen we weer terug, al met al een gezellig dagje uit!

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten