maandag 31 augustus 2009

vangstberichten: zondag 30 augustus 2009



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik weer vissen op de Maasvlakte, er staat een zw-z wind van zo'n 3 a 4 bft, die later in de nacht wat aanwakert maar niet de voorspelde 6 bft heeft, lw HvH 18:06 uur, hw om 00:45 uur op 31-08-09, nacht tempertuur 12°C. Als aas het ik nog 2 ons zagers van donderdag (-1 die ik gebruikt heb voor de wedstrijd) en nog zo'n 50 kleine zeepiertjes. Als ik aankom op de locatie staan er 2 vissers op het strandje en tot mijn grote verbazing voor de rest helemaal niemand (zeker allemaal weer aan het werk maandag, nu is het tij ook niet gunstig, maar je weet het maar nooit met de tong).

Om 21:45 uur gaat de eerste hengel erin en 5 minuten later stopt er een visser om te vragen naar de vangsten, ik zeg dat ik net begonnen ben, hij heeft op de punt gezeten en daar 1 bot en 1 tong gevangen en vraagt hier worden toch de tongen gevangen? Ik zeg ja, maar de ene avond\nacht is de andere niet zo vang je er 8 en zo geen een. Hij wenst me nog een goede vangst toe en verdwijnt weer.

Het begint met een zeesterretje en een steenbolkje, om 22:41 uur een leukere vangst een gulletje dat weer mag zwemmen. Tot 03:00 uur alleen maar zeesterretjes, steenbolkjes en schelpdieren. Ondertussen gaat m'n gevlochten lijn ook nog n's in de klit en na een half uurtje "tissen" besluit ik 'm toch maar af te knippen.






Het water is alweer aardig aan het zakken en de eerste kiezel steentjes worden zichtbaar wat meestal een teken is dat de kans op tong vangen groter wordt (maar uitzonderingen bevestigen de regel). Nog steeds krijg ik geen tongen aanbeet, ik denk bij m'n eigen ik zal al blij zijn vanavond\vannacht met 1 maatse tong.

En om 04:10 uur stijgt de spanning, 2 ferme tikken dan niets meer, even wachten maar er gebeurd niets, het zal toch geen lijnhapper wezen? Na 5 minuten weer 2 tikken en nu weet ik het zeker hij zit eraan. En ja hoor, ik draai toch nog een tong naar binnen. Maar de spanning stijgt nog steeds, is ie maats of niet, (ik kan dat altijd moeilijk inschatten). Gauw "de Scharremaatlat uit de viskoffer gehaald en wat blijkt, net maats (heb ik even mazzel). En hiermee haal ik m'n 50e maatse tong van dit seizoen naar binnen.



05:00 uur rijg ik de laatste restjes zagers en pieren aan m'n haken, geef hem een geweldige "zwieper" en pang m'n lijn knalt, ook een manier om van je aas af te komen. Om 05:15 uur rij ik weg en na exact 81 km ben ik weer thuis.

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten