zondag 16 augustus 2009

vangstberichten: vrijdag 14 augustus 2009



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik weer vissen op de Maasvlakte, eerst m'n aas opgehaald, 5 ons kweekzagers, m'n molentje de aero technicum 12000xta ingeleverd voor een service beurt (de reverse knop werkt niet meer) en gelijk een nieuwe aangeschaft de super ultegra xsa 6000 met 3 spoelen erbij (zat eerst nog te denken aan de ultegra xsb, die me prima bevalt, maar dit schijnt meer een wedstrijd molen te zijn). Gelijk 10\100 mm whiplash pro van berkley erop laten zetten (kan ik vanavond in iedergeval met 2 hengels vissen).
Aangekomen op de Maasvlakte is het erg druk met vissers, de stek waar ik vorige keer zat is nog vrij, jammer denk ik, toch maar proberen want de ene dag is de andere niet. Er staat een zw-wind van zo'n 3 bft, temperatuur aflopend van 22 °C naar 14 °C, hw HvH om 21:15 uur, lw om 03:30 uur op 15-08-09.

Rond 22:30 uur gaat de eerste hengel erin en op m'n gemakkie een half uurtje later de 2e. Ik vis weer met een paternoster met wapperlijnen van 50 cm, haakje 6, geankerd klaplood van 190 gram. Dit keer besluit ik eens wat ruimer aan te azen niet een halve zager, maar een hele. Om 23:07 uur draai ik de eerste vis naar binnen een steenbolkje, 23:21 uur een botje, 23:29 uur steenbolkje, 23:53 uur 2 steenbolkjes. 00:25 uur verandering van vis soort een wijtinkje samen met een ondermaatse tong. 00:42 uur weer een botje, 00:51 uur weer een ondermaatse tong.




Maar ik heb hoop, er zit duidelijk tong en ze zijn actief aan het azen. Om 01:16 uur gebeurdt het, hier zit ik op te wachten, het binnen draaien gaat lekker zwaar en het zijn 2 maatse tongen tegelijk. 30 cm en 29 cm en een steenbolkje. Om 01:31 uur weer een maatse van 25 cm. Als ik hierna weer inwerp klapt m'n lijn, wel de top geheckt of de lijn vrij loopt maar niet de onderkant bij de molen en hier was dus de lijn achter geslagen. Nieuw lijntje erop en verder maar weer.




Om 02:08 uur weer 2 maatse tongen tegelijk (28 cm en 28,5 cm). Hierna krijg ik weer ferme tikken op de hengel stok bij het binnen draaien gaat het erg zwaar en ik voel de vissen "bonken" op de lijn, m'n hengel top staat zo krom als een hoepel en ik moet alle kracht uit m'n lichaam persen om de vissen boven te krijgen, m'n nieuwe molentje kan het nauwelijks aan. Opeens gaat het een stuk lichter en heb ik op 2 haaklijnen een haaklijn breuk gekregen.

Ik moet gelijk aan de woorden van Paul denken, Willem je moet amnesia 9,1 kg voor je haaklijnen gebruiken! Volgende keer bij het maken van nieuwe onderlijntjes toch maar eens doen. Om 02:37 uur weer 2 tegelijk. 1 ondermaatse en 1 maatse tong van 32 cm. Om 02:49 uur weer een triplet van 2 botten en 1 tong van 32 cm en een beetje.





Ze zijn vanavond\vannacht "lekker" actief aan het azen, als ik naar rechts toe loop omdat er een lus van lijn op m'n spoel zit en ik de boel aan het afwikkelen ben komt er spontaan 1 van de 2 belgen die daar aan het vissen zijn me helpen. Om 03:09 uur een wijtinkje en een maatse tong van 28 cm, om 03:23 uur een botje en met enige regelmaat wat zeesterretjes. 03:39 uur 2 steenbolkjes, 03:49 weer een ondermaatse tong en 03:59 uur weer een maatse van 28 cm en een beetje.04:39 uur een botje, een krab en een ondermaatse tong.




En om 04:51 uur weer een ondermaatse tong van 22 cm en een beetje, het is al licht geworden normaal gesproken zouden de aanbeten van tong al lang verdwenen zijn, maar dit keer blijven ze langer door azen. Om 05:23 uur vang ik de grootste van deze sessie een tongenlap van 40 cm.



En om 05:36 uur een ondermaatse tong van 21,5 cm, om 05:52 uur een botje en om 06:04 uur nog een tongetje van 19 cm en tot slot om 06:23 uur nog een bot. Totaal vang ik deze sessie 32 vissen, 18 tongen waarvan 10 maats, 6 steenbolkjes, 6 botten en 2 wijtinkjes, m'n fileermes ligt nog bij de afwas, dus ik heb thuis ook nog een klusje te doen.

Als ik om 06:30 uur de auto begin vol te laden komen de 2 belgen een praatje maken, ze hebben deze nacht ook leuk gevangen, ik vertel ze dat de "stek" over een week gesloten wordt, dat wisten ze nog niet en schrikken er een beetje van want ze komen hier al jaren. Ik vertel ze nog over m'n web-log, maar die kennen ze al, toch grappig om te horen er wordt dus op internet heel wat afgestruind naar informatie door allerlei vissers. Als ik de thomassentunnel inrij hoor ik een luide toeter, het zijn de 2 belgen in hun camper die voorbij komen sjeesen, al vriendelijk groetend, aardige gasten, die belgen.



Nadat ik de vissen heb schoongemaakt maak ik nog even een totaal plaatje. Begin volgende week gaat "de scharrejager" alias "de tongentikker" aan een tegen offensief beginnen en ik verwacht dat Maurice "de haagse tongen meppah" nu ook wel weet waar die moet wezen. Heren ik wens jullie veel succes!

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten