dinsdag 25 augustus 2009

vangstberichten: maandag 24 augustus 2009

Vandaag ga ik weer vissen op de Maasvlakte, er staat een z-wind van 3 a 4 bft, temperatuur aflopend van 25 °C naar 15 °C, hw HvH om 18:18 uur, lw om 23:25 uur. Als aas heb ik 4 ons kweekzagers meegenomen. Om 18:30 uur kom ik aan, links van mij zitten al 2 vissers uit Zwolle en een eind verderop aan de rechterkant komt net na mij ook een groepje vissers zich instaleren.

Om aas te sparen vis ik voorlopig maar met 1 hengel, en ga 2 onderlijntjes maken met 2 haken en een release clip, waar de haken met aas achter gaan zodat ik wat gestroomlijnder kan werpen en weer een stukje verder kan komen. Als om 21:45 uur de schemering in valt zet ik m'n 2e hengel erbij en gebruik op iedere hengel m'n net gemaakte onderlijnen, tot dan toe heb ik 2 keer een aanbeet gehad, maar meer ook niet. Rond 23:15 uur komt Rob Slingerland aan gereden om te vissen en niet veel later volgt Paul. Van 23:42 uur tot 02:19 uur vang ik alleen 2 steenbolken, 2 zeesterren en een krab.

De "cracks" doen het heel wat beter, Rob begint als eerste met tong vangen, hij heeft er al een aantal maar tongen onder de 28 cm gooit ie terug en noemt ze ondermaats (Rob heeft z'n eigen code). Daarnaast vangt ie vele steenbolken, een paar botten en een mooie makreel. Paul start wat later met het vangen van tong om 02:30 uur begint het bij hem te lopen en trekt de grotere exemplaren naar boven.

Bij mij wil het niet lukken, ik krijg erg weinig aanbeten deze keer, om 03:41 uur en om 04:48 uur vang ik nog bot.

Om 05:15 uur begin ik op te ruimen en ga naar huis, Paul en Rob staan dan op ieder 8 tongen, waarvan Paul de grotere exemplaren heeft weten binnen te trekken.

NB: Nog een mailtje van Rob gehad met de uiteindelijke vangst:

hey willem ik weet niet of je er wat aan hebt voor je verslag, maar ik heb er nog 2 mooie tongen 31-37 er bij gevangen. Ook nog 2 dikke botten en als klapper een mooie zeebaars van 60 cm dat was mijn laatste draai, de baars had ik samen met die tong van 37 dus een zwaar trekje,misschien had ik nog wel meer kunnen vangen want de aanbeten waren er nog volop maar om 7.30 uur vind ik het toch mooi geweest, dus totaal 10 tongen waarvan 7 maatse (boven de 24 cm).o ja de buren van paul waren super blij met de baars,zelf hadden ze niet veel.