maandag 6 juli 2009

vangstberichten: zaterdag 04 juli 2009

Vandaag ga ik weer een wedstrijdje vissen met "De Eurovissers", we gaan vissen in het Hartelkanaal van 20:00 uur tot 24:00 uur. We verzamelen om 17:30 uur. Omdat we daar niet mogen staan met de auto, worden we gebracht door Arjan van Drunen met een platte kar waar per keer zo'n 12 vissers op kunnen. Erg sympathiek van hem om dat te verzorgen, anders hadden we 3 km kunnen lopen met volle bepakking. Arjan, Bedankt!

Als aas heb ik kleine zeepieren, slikzagers, springers en diepvriesmesheften bij me.
Als om 20:00 uur de hoorn gaat begin ik met de feeder niet ver van de kant, binnen 5 minuten krijg ik een leuke aanbeet, de adreline begint te stromen, zal ik de eerste vis vangen?, maar nee bij het binnendraaien zit er niks aan, gauw m'n andere lijntje eraan en weer beet, maar weer niks. Om 21:00 uur is het raak een grondeltje die gerekend wordt voor 11 cm. Dan gaat de beet eruit, ik probeer het nog even met de Hiro dream surf wat verder weg maar geen stootje te zien.

Dan maak ik een "foutje" ik heb 2 onderlijntjes bij me om onderhands in te werpen met de feeder gemaakt van amnesia 6,8 kg, want hoe minder weerstand de vis voelt, hoe eerder ze bijten. Ik ben het even vergeten en werp voluit , resultaat, "knap" weg onderlijn pus lood. Ik schakel weer over op de feeder wat me om 22:15 uur een botje van 15 cm oplevert.

Ondertussen zit Arjan Geelhoed een van de top vissers, die rechts naast mij staat lekker relaxed te vangen, gaat rustig 10 minuten buurten en komt dan terug om op z'n gemak weer een doublet botjes binnen te draaien. Om 22:30 uur vang ik nog 2 grondeltjes, maar onder de 10 cm dus ze tellen niet. Om 22:45 een leuke aanbeet, ik denk, yes dat is een redelijke vis zo te zien, maar ik draai een wolhandkrab naar binnen.

Als het donker begint te worden, zet ik met plakband een breekstaafje bovenop de feeder, bij het inwerpen gaat het tot 3 maal toe fout, de lijn blijft hangen achter het breekstaafje en ik zeg een paar lelijke woorden (nog een geluk dat m'n top niet gebroken is). In iedergeval heb ik weer wat geleerd, de meeste vissers hebben nylon van 22/100 mm zitten op de hengel die ver weg ligt en voor dichtbij aan de feeder gevlochten lijn. En sommige steken zelfs hun eigen aas, wat misschien weer vangst verhogend werkt omdat het verser is?

Waarschijnlijk moet ik ook een variafocus brilletje aanschaffen, want ik begin zo "kippig" als de pest te worden, bij het aan aasen moet ik hem afzetten en in het donker is het weer zoeken geblazen waar ik hem gelegd heb. Uiteindelijk ben ik 12e van m'n vak geworden en 36e overal, niet zo best dus maar aldoende leert men ! De Scharrejager heeft het "lekkerder" gedaan na een moeizame start en is met 9 vissen 14e overal geworden. N's kijken of het de volgende wedstrijd wat beter gaat.