maandag 12 januari 2009

vangstberichten: zondag 11 januari 2009

Vandaag ga ik weer vissen in Hoek van Holland, zouten pieren en gewone zeepieren mee, en op naar de waterweg. Er staat een z-zw wind van 4 bft die later oploopt naar 7 bft, temperatuur 1 a 2 °C. Hoogwater HvH om 14:30 uur. Als ik aankom om 17:30 uur staat er al een mannetje of 6 te vissen, gelukkig doen ze niet moeilijk en kan ik nog plaatsnemen bij het lage hek.

Even later ruimen er een aantal vissers op, en krijg ik nog een rest zagers aangeboden (waarvoor dank!)
Ik begin met 1 hengel met 2 wapperlijntjes waar ik 1 haak vul met gezouten pieren en 1 met gewone zeepieren, een kwartiertje later is het raak, ik draai een schar van 28 cm naar boven. Even over zessen volgt de 2-e 29 cm. Daarna is het weer een lange periode stil met de aanbeten, om 19:15 uur volgt de 3-e schar.

Om 19:30 uur zet ik m'n 2-e hengel erbij, er staat nog 1 medevisser te vissen die tijdens hoogwater nog een paar mooie gullen en een aantal scharren heeft gevangen, de wind begint nu toe te nemen en klimt langzaam naar de 7 bft. Ik vang om 21:30 uur schar nummer 4 en heb veel moeite om m'n aas weg te zetten tegen de wind in. M'n medevisser, die verder kan werpen trekt er nog de ene na de andere schar uit, vangt nog een mooie triplet, en nog een leuk gulletje.

Hij weet precies waar die moet staan, is verplaats naar de linkerkant van het hek, omdat ie weet dat de schar daar begint te lopen. Om even over 22:00 uur sta ik alleen, krijg nog een aanbeet, maar m'n onderlijn zit vast (deze sessie 1 onderlijn + lood + 1 haak verloren). Het begint weer erg lang te duren voordat ik een aanbeet krijg 22:15 uur heb ik er weer 1, maar het is een krabbetje daar zat ik dus niet op te wachten.

Om 22:30 uur vang ik schar nummer 5, daarna geen aanbeet meer waargenomen. Om even voor 24:00 uur ruim ik op en ga naar huis.