zondag 4 januari 2009

vangstberichten: zaterdag 03 januari 2009

Vandaag ga ik weer vissen in Hoek van Holland, er staat  een zw-wind van 3 a 4 bft, een temperatuur van 0 °C en hw HvH om 19:15 uur. Als aas heb ik zeepieren (leeglopers) en gezouten pieren. Als eerste rij ik naar de Stena Line, daar staan zo'n 5 vissers met hun hengels tegen het hek aan te vissen, ondanks de bordjes verboden te vissen op het hek.

Op zoek naar een andere stek rij ik langs het vispaleis, op het grasveldje daar staan al zo'n 4 vissers, aan de linkerkant is er nog een mooie plek vrij en ik besluit om het hier eens te proberen. Om 16:15 uur begin ik met 1 hengel, met een eigen gemaakt onderlijntje van amnesia, 2 dwarrel lijntjes met haak maatje 4, 1 haak gevuld met gewone pieren en de andere met gezouten pieren. Ik vis weer met gevlochten lijn. De eerste 3 kwartier gebeurt er nog niet veel. Om 17:00 uur krijg ik een paar mooie tikken en ik draai m'n eerste schar van 29 cm naar binnen aan een gezoute pier.

Een kwartiertje later volgt de tweede schar, maar hij valt van de haak, blijft liggen op het talud, om vervolgens al dribbelend weer voor de waterweg te kiezen. Om 19:00 uur draai ik een maatse wijting naar binnen samen met de lijn van de buurman, die dacht dat ie er een gul aan had zitten. Jammer voor hem maar de wijting zat toch echt aan mijn haak. Als de stroming weer wat minder wordt vang ik weer een schar om even over 20:30 uur, dit keer op een gewone zeepier.

Ik verlies op deze stek geen onderlijnen, wel een hoop haken (7 a 8), ook een hoop krom getrokken en\of gebroken  haken, er zit daar zo'n 15 a 20 meter uit de kant iets wat m'n haken sloopt. Ik besluit om 23:00 uur om weer met 1 hengel te vissen, maar dan met een loodlifter. Dit gaat stukken beter, m'n haken blijven heel en ik vang om 23:35 uur weer een wijting. Ik verlies alleen de speld met lood aan de onderkant van de loodlifter, en ik zet m'n laatste loodlifter in.

Om 00:30 uur vang ik nog een wijtingkje en om 1:15 uur als ik aan het opruimen ben nog een steenbolk. Wat me opgevallen is deze sessie is dat ik erg veel aanbeten heb gehad, soms 2,3 tikken en dan niets meer, en vaak ook verlies van vis bij het binnen draaien. Volgende keer maar weer eens proberen met gewoon nylon in combinatie met een loodlifter. Wel weer lekker gevist, en met een warmte pak aan was het goed te doen met de kou.