zaterdag 10 januari 2009

vangstberichten: vrijdag 09 januari 2009

Ik voel weer een sterke drang om te gaan vissen, dus 100 zeepieren (leeglopers) besteld en een restant zoute pieren mee, en op naar Hoek van Holland. Er staat een no-wind draaiend naar zo van 3 bft, bij een temperatuur van - 7 °C, hoogwater HvH om 13:00 uur. Ik ga vissen op een nieuwe stek, het is er eigelijk verboden te vissen maar in de winter wordt het gedoogd, zolang je je troep maar opruimd!

Bij aankomst zitten er al 2 vissers  die vanaf 13:00 uur bezig zijn, ze hebben 4 mooie gullen en een x aantal scharren en een meuntje gevangen, ik krijg nog wat tips van ze, hoe ik het beste daar kan vissen (waarvoor dank!) Ik begin om 18:30 uur met 1 hengel, er gebeurt niet veel, en ik begin aardig te verkleumen, pas na 1 uur krijg ik een paar tikjes maar bij het binnen draaien zit er niks aan. Om 20:20 uur draai ik m'n eerste schar binnen, de adreline begint te stromen en ik heb geen last meer van de kou. Om even voor 21:00 uur houden m'n medevissers ermee op en kan ik doorschuiven naar het lagere hek, wat toch wat prettiger vist. Om 21:30 uur zet ik m'n 2-e hengel erbij.

Om 22:40 uur vang ik m'n 6-e schar, de aanbeten zijn niet constant er zijn lange periode's dat het stil is, en dan opeens weer een paar tikken op de hengeltop. Rond 23:50 uur krijg ik een mooie zwieper en haal een gul van 47 cm binnen aan haakje 4.

Inmiddels zijn m'n pieren bevroren, zit er constant ijs op m'n lijn en moet ik regelmatig het ijs van m'n topoog verwijderen. Om 00:15 uur als de stroming minder begint te worden vang ik nog een steenbolk, en om 00:30 uur en 00:45 uur een wijting. Om even over 01:00 uur nog een ondermaats gulletje.

Totaal verlies ik 2 onderlijntjes met lood plus 1 haaklijn. Ik vang 11 vissen, 6 scharren, 2 gullen, waarvan 1 maats, 1 steenbolk en 2 ondermaatse wijtingen. Om even voor 01:30 uur ruim ik op en ga naar huis.