maandag 26 januari 2009

vangstberichten: maandag 26 januari 2009

Vandaag vis ik weer in Hoek van Holland, er staat een o-wind van 3 bft, temperatuur van 2°C en hoogwater HvH om 15:20 uur. Bij de plaatselijke hengelsport zaak 1 portie pieren (leeglopers) besteld en nog wat gezouten pieren meegenomen. Ik begin om 12:00 uur en vis met 1 hengel  met een zelfgemaakt onderlijntje met 2 wapperlijnen met haakje 4. Ik sta alleen daar, maar om 12:45 uur komt er een medevisser. Het eerste uur is het niet veel geen stootje te zien. Om 13:00 uur komt er verandering in, ik draai een mooie schar binnen van 29 cm. M 'n medevisser zit met een gul jojo paternoster met 1 haak en draait een 45+ gul naar binnen.

Om 13:30 uur heb ik de 2-e aanbeet een maatse wijting. En dan is het weer lang wachten, maar goed er staat een lekker zonnetje en het regent niet. Ondertussen is het 15:00 uur en staan er 7 man te vissen. M'n medevisser vangt z'n 2-e gul een dikke 50+, hij verteld me dat ie met 28/100 mm gevlochten lijn zit te vissen en vangt regelmatig grootte gullen daar, dat is sterk genoeg om ze zo uit het water te trekken. Ik vis met 35/100 mm nylon omdat er niet veel meer op m'n andere spoel met gevlochten lijn zit, hij adviseert me toch dat het beter is om gevlochten lijn te gebruiken omdat je het gewoon niet red met nylon volgens hem.

Links van me staat een groepje jonge jongens te vissen en slepen even na vieren ook een leuke gul eruit. Pas om 16:30 uur krijg ik m'n 3-e aanbeet in deze sessie, het is een gul, het draaien gaat zwaar erg zwaar. Bijna op de kant en dan floept m'n haak eraf, balen, maar goed dat kun je dus wel eens hebben met zelfgeknoopte onderlijntjes. Ondertussen sleept m'n buurman z'n 3-e 55+ eruit. Om 17:00 uur ruim ik op en ga naar huis. Van de 5 uur dat ik gevist heb maar 3 aanbeten gehad, het voordeel van m'n buurman was toch ook dat ie verder kon werpen. Ik zelf had veel maar schar aanbeten verwacht, maar ja de ene dag is de andere niet. 1 onderlijntje + lood + loodlifter verspeeld door vast zitten.