zaterdag 23 augustus 2008

vangstberichten: vrijdag 22 augustus 2008

Vandaag gaan we het weer eens proberen aan de nieuwe waterweg, op het grasveldje bij DSM in Hoek van Holland. Hoogwater H.v.H. om 19:30 uur, een nachtemperatuur van 11 °C en een zw-nw wind van 3 bft. Als aas gebruiken we zeepieren, steekzagers en slikzagers. Om 19:40 uur  werp ik m'n lijn van m'n eerste hengel de nieuwe waterweg in. Na een kwartiertje krijg ik een paar mooie tikken op m'n hengeltop, en sleep een gul binnen van 39 cm, hij draait bezonder zwaar, wat blijkt het haakje zit in z'n achterste rug vin, heb ik mazzel dat ie er nog aan zit. Dan krijg ik regelmatig aanbeten, de ene zwieper na de andere, tot twee keer toe zit er een vis aan die halverwege vastloopt op de bodem. Om 20:50 uur weer een gulletje van 34 cm, ook gevangen aan een zeepier.

Als het water weer gezakt is verdwijnen ook de aanbeten. Wel weer leuk gevist daar, alleen jammer dat ondanks het gebruik van loodlifters je zo gauw vast komt te zitten, ik verlies totaal 5 onderlijntjes plus lood.

Om 22:45 uur ruim ik op en ga door naar het strand van Ter Heide, daar aangekomen om 24:00 uur is het al aardig aan het onweren. Ik besluit om voorlopig met 1 hengel vanaf het strand te vissen, om te kijken of het onweer overdrijft. Om 01:00 uur zie ik alleen nog bliksem maar hoor geen donder. Omdat ik op strand geen aanbeet krijg verhuis ik naar een strekker. Om 01:50 uur krijg ik een geweldige zwieper op m'n hengel, m'n hengel steun staat te kraken. Ik denk minstens dat er een zeebaars van een dikke 50 cm aan zit. Maar dat valt tegen het is er een van 36 cm, ongeloofelijk wat een kracht dat beest kan zetten.

Gevangen aan een steekzager. Om 02:00 uur komt er een behoorlijke wind op zetten van zo'n 5 bft, en een kwartiertje later komt het water met bakken uit de "hemel" zetten. Als om 03:00 uur de bliksem en de donder weer erg dichtbij komen, begin ik het te "link" te vinden, en ruim m'n spullen op en ga naar huis.
Al met al ben ik niet ontevreden over het resultaat, een serie mooie aanbeten gehad en wat vis gevangen.