dinsdag 12 augustus 2008

vangstberichten: maandag 11 augustus 2008

Vandaag gaan we het weer eens proberen op de nieuwe waterweg, er staat een zw-wind van zo'n 2 a 3 bft.,een temperatuur 16 °C en hoogwater Hoek van Holland om 24:00 uur, en geen regen. Als aas heb ik mesheften uit de vriezer, zeepieren en steekzagers. Als ik om 21:30 uur mijn hengel inwerp schiet gelijk de voorslag los, dat begint lekker.

Ik besluit om zonder voorslag te gaan vissen maar met loodlifters dat werkt ook goed, ik kan duidelijk merken dat de onderlijn eerder aan de oppervlakte komt en dat hebben we nodig om niet vast komen te zitten, vooral nu het water nog laag staat. Opnieuw de boel opgetuigd en om 21:50 uur vang ik m'n eerste vis een zeegrondeltje, ik gebruik een cocktail van mesheft,zeepier en zager. En om 22:25 uur een zeebaarsje van 26 cm, ze mogen weer zwemmen want ze zijn onder de maat.

Om 00:04 uur vang ik een krab, ook die zitten er weer, en om 00:25 uur weer een zeegrondeltje een dikke van 15 cm. Ik ben zo onderhand kampioen zeegrondels vangen.

En dan slaat het noodlot toe, om 00:45 uur komt er zo'n blauwe norfolk boot met een veel te hoge snelheid de waterweg door sjeesen richting zee. Gelukkig heb ik m'n hengelsteun verzwaard met op elke poot een zware kei, maar desondanks dat komt er een hekgolf van zo'n 3 meter over de kade heen.

Mijn hengelsteun klapt om en m'n hengels zijn verdwenen in de golven, als het water gezakt is blijken ze tot mijn grote opluchting te zijn blijven haken aan de reling. Alleen de lijnen zijn afgeknapt, maar ja daar valt mee te leven. Puuhhh, toch nog een geluk bij een ongeluk. Ik heb voorlopig weer genoeg avontuur beleeft en besluit om naar huis te gaan.